1 Mayıs 2018 Salı

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 770 İNCİ BEYİT


(Mevlana Şems Hazretleri anlatıyor)

770. Gönlünden, gönlüme ne ince anlamlar, ne gizli işaretler geliyor;
Ah, gönlünden gönlüme nasıl bir yol var.

Gönlüme bir acımazsan yok mu?
Vay gönlüm, vay gönlüm, vay gönlüm.

Ey Tebriz, Şemseddin’in hevesiyle niceye bir Ülker yıldızına (Boğa takımyıldızları sınırları içinde bulunan, yedi parlak yıldız gaz katmanı ile güzel görünüm veren yıldız kümesine) gidecek gönlüm?

Seher çağı, sevgilim (Şems Hazretleri) sarhoş, kendinden geçmiş bir halde geldi, kucağıma oturdu.

Kızmıştı, kavgaya başladı;
Sen bir putsun (Çılgınca sevilensin) dedi, ben de Âzer’im (İnanış ve bağlılığı anlatmak için saygılı davranışlarda bulunanı ortaya koyanım).

Sen, iki kanatla uçuyorsun, ben yüz kanatla uçuyorum;
Sen, iki kişiden güzelsin, bense iki yüz kişiden de daha güzelim.

Senin alt yanına oturdum amma bu, lütfundandır (Önem verilen, saygın birinden gelen iyilik, yardım) benim;
İş erlerinden, iki baştan da üstünüm ben.

Benim bir kadehim, sizin yirmi kadehinize3 değer;
Herkesin bilmesi gerekir ki bir başka erim ben.

Benim sağrağın (Büyük kadehin),dudağına dek dolu;
Başkalarının sağrakları yarım;
Canım, gönlüm pek büyük, fakat beden bakımından arıkım (Zayıf, güçsüzüm) ben.

Benim yüzümü (Mana yüzümü) baş gözü (Maddeyi gören göz) göremez;
Çünkü bu yandan değilim, o yandanım (Manadayım) ben.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                     ***
Neler öğrendik;
1.    Gönülden gönüle bir yol olduğunu, bu yoldan herkesin görmemesi gereken ince anlamların, gizli işaretlerle ne tarafa gidilmesinin gösterildiğini öğrendik.
2.    Âşık olan kişinin sevdiğini yeryüzünde ve gökyüzünde aradığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerini toplumun sevilen ve saygı gösterilen biri halinde olduğunu bu durumu kat-kat çoğaltanın Şems Hazretleri olduğunu, bunu da asilliğinin, büyüklüğünün gereği olarak yaptığını öğrendik.
4.    Şems Hazretlerin çokça Tanrı şarabından Mevlana Hazretlerine ikram ettiğini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin hakikatini her kişinin görüp anlayamayacağını, baştaki aklın ve gözün bunu görüp yeterince değerlendiremeyeceğini, öğrendik, anladık.
                   *
RAV

Popüler Yayınlar