(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)
350.
Yusuf (Güzel huylu) tekdir, kurtsa (İşini iyi bilen, aldanmaz, kurnaz) yüzlerce;
Fakat
Yakup lütfetti (Allah dostu büyüklüğünün gereği iyilik
etmek için), duasıyla Yusuf, kurtuldu-gitti.
Bu
şehirde sarhoş, pervasız (Çekinmez, sakınmaz,
korkusuzca) dolaşır-durur;
Padişahımız
hırsızın yolunu da kesti, bekçinin yolunu da.
Elinde
hançer, başımı kesmeye çıka-geldin;
Fakat
beni, bundan daha güzel bir şekilde öldürebilirsin.
Gül
yaprağı bile senin lütfunla (Büyüklüğünün gereği
yaptığın iyilikle) o yumuşaklığı bulmuşken neden diken gibi sertsin sen?
A
güneş, bana kılıç vurdun da kılıcınla belim-sırtım kızıştı.
Kılıç
da perdedir, bırak perdeyi;
Yüzüme
hızlıca bir-iki yumruk at.
Birisi
komşusunun karısını nasıl boşadığını anlatırken kendi karısına boş ol, hoşt (Havlayan köpeği uzaklaştırmak için köpeğe söylenen söz)
dedi.
Karısı,
neden boş oluyormuşum deyince de o kahpeye cevap verirken a çirkin yerine a
çürkün (Aynı türdensin) dedi.
Zaten
maksadı boşanmaktı;
Çünkü
o, yılan gibi iplerle bağlıydı, hışıl-hışıl hışlayıp (İçinin
boş olduğunun sesi) duruyordu.
Malı
da ateşe ver, bağları da;
Hepsini
yak-yandır da Zerdüşt’ün (Sönmeden hep yanan)
ateşinden kurtul.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
İyi, güzel
insanın çok az olduğunu, iyi kişinin doğru ve dürüst olduğundan kandırılabilir, hakkını savunamaz, kötülüğe karşı kendine
savunamaz olarak halk tarafından bilindiğini öğrendik.
2.
İyi, güzel
insanın kendisini koruyamasa bile duası bereketli Tanrı erleri tarafından
korunduğunu öğrendik.
3.
Şems
Hazretlerinin iyiliğiyle kişinin güzelleşebileceğini, yumuşaklığı
bulabileceğini, fakat hazretin sert olduğunun değişmediğini öğrendik.
4.
Şems Hazretlerini
sevip tanıyanın-bağlanın koruması altında olduğunu öğrendik.
5.
Bozguncu
istediği, amaçladığı her neyse onu yapmak için gerçek sebebi gizleyerek ileri
sürdüğü uydurma sebeplerle amacına ulaşmaya çalışacağını öğrendik.
6.
Allah’ın
verdiğini kabul etmeyen kişinin mutlu olmayacağını, saldırmaya hazırlık yapan
kişinin yılan gibi tıslayarak (Aşağılayıcı,
memnunsuzluğunu bildiren sözlerle) tedirginlik yapacağını, mutsuzluğunu
şikâyetlerle herkese bulaştıracağını öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Her
şeyden devamlı şikâyet eden eşten ayrılmak, bağları koparmak, malı-mülkü
düşünmeden, oluşacak zararı hiçe saymak, sönmeyen ateşten kurtulmak öğrendik,
anladık.
*
RAVLİ