(Mevlana Hazretleri sabır konusunu anlatıyor)
320.
Sabır (Olacak veya gelecek bir şeyi telaş göstermeden
bekleme), bir hastalık aynasıdır âşık bir aynadır (Ruh sağlığını gösterendir), gamlar yemeye (Üzüntüden beslenmeyi alışmış olanın göstergesidir)
bence.
Dert
olmadıkça (Derdi olanın acı çektiğini, içindeki
duyguları dışa vurup ferahlamak için söylenir) sabırlı kişinin gönlü
aydın mıdır, karanlık mı, görünmez
Ayna
arayış yüzünde bir ayıp, bir çirkinlik-kabalık yoktur demektir, güzellik
alâmetedir.
Hatta
ayna arayan kişide bir kabalık, bir çirkinlik olsa bile eğretidir (Geçicidir), ilaçla geçer gider, hararetten meydana
gelmiş bir şeydir.
Zahmet
(Güçlük), meşakkat (Güçlüklerle
karşılaşmak) aynası (Göstergesi),
Firavun’dan uzaktır;
Çünkü
onun yüzü kap-karadır, isli-paslıdır (Öz eleştiriyi
yapacak görüntü verecek parlaklık yok).
Binlerce
çocuğun başını kesti;
Tanrı
saklasın, baş ağrısı adamdan adama geçer bir hastalıktır.
Fakat
ben o kapıyı tamamıyla kapamışımdır;
Çünkü
benim buyruğum yürür, padişahlığım sayılır-durur.
Kaza
ve kader (Kaçınılmaz kötü şans), bu sözü duydu
da dedi ki;
Başına,
bıyığına gülme, ululanıp durma;
Bu
yüce kalem, bir tek zorlu, sınıkları (Kırık-çıkıkları,
yenilmiş-bozguna uğramış) onarır kişinin kalemi.
Bugün
kör ol, çünkü Musa geldi çattı;
Elinde
kahredici bir hançer var.
Onun
önünde boğazını kestir, hiç başını sallama;
Bu
zaman, hile yapmak-düzen kurmak zamanı değil.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Bir insanın
başına acı çekeceği bir sorun gelmeden o kişinin gerçek kişiliğini, sabrının
olup olmadığını öğrenilmeyeceğini öğrendik.
2.
Sabrın kişi ve
çevresi için iyi bir öz eleştirinin göstericisi olduğunu öğrendik.
3.
Kendinin gerçek
durumunu anlamak isteyene sabrın kalıcı bir gösterge de olmayacağını öğrendik.
4.
Kendinin gerçek
durumunu anlamak isteyene söylenen sözlerin terbiyeye, inceliğe aykırı, çirkin,
kötü söz olmayacağını, gerçek saklanmadan söylenmesi gerektiğini öğrendik.
5.
Kendinin gerçek
durumunun öğrenmeyi istemeyen kişinin dikkati kendinden uzaklaştırmak için
sayısız fenalıklar yapacağını öğrendik.
6.
Mevlana
Hazretleri kişiyi olduğu gibi kendisine göstererek kabul etmesini, doğruyu,
güzeli, iyiyi göstererek yenilenmeyi ve değişmeyi kolaylaştırdığını öğrendik.
7.
Kendi
isteklerimizi değer kabul edersek yanlışa düşeceğimizi, ölçü olarak Tanrı
erlerinin bize öğrettiği ölçüler üzerinden değerlendirme yapmamız gerektiğini
öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Tanrı
erine teslim olup onun dediklerini kabul etmemiz, doğruluğunu ve faydasını
sorgulamadan, hemen görüp anlayamadığımız için inşallah bu söylenileni anlarım
diye ret edişten uzak olmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ