12 Ağustos 2017 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 1460 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Tebrizli Şems’i anlatıyor)
                              
1460. Sence Eflatun’dur (İslam dünyasındaki adıdır.Platon antik yunan filozofu, matamatikçisi, akademi kurucusudur) , Calinos’tur (Tıp ve felsefe ustasıdır) amma bize karşı yokluğa düşmüştür, illetlere uğramıştır, hastalanmıştır gitmiştir onlar.

Yerin altındaki öküz de bize kurban edilmiştir, balık da;
Gökyüzünün aslanıysa yükümüzün altındadır bizim.

Önce zehir olan panzehir oldu;
Önce gam-gussa olan her şey, şimdi bizim gamımızı (Tasamızı, kaygımızı, üzüntümüzü) yemede, gussamıza (Üzüntümüze) dalmada.

Her aslan avcısı aslanlık davasındadır;
Fakat onun aslan avcılığı da, aslanı da sırtlanımızdır bizim.

Kendimden de vazgeçtim gitti, yakınlarımdan da;
Bize yakın olanlar, bizimle bildik olanlar, şimdi hep yabancı bize.

Kendine tapmak, kutsuz, yomsuz bir haldir;
Bu hal içinde imanımız bile inkâr (Kabul etmez, tanımaz) kesilir.

Kendimde değilken söylediğim her gazel hoştur, güzeldir;
Çünkü bu ses, çengimizin, târımızın (İpliğimizin) yayı, mızrabı (Saz teline vurularak ses çıkartan alet) olmaksızın çıkar.

Tebrizli Şems, ululuk ıssının nuruyla iki (Madde ve mana) âlemde de ikrarımızın (Saklamayıp doğruyu, açıkça ve anlaşılır şekilde) söylemenin, mayasıdır.

Bu çeşit ayağı bağlayan meydan, kimin meydanı?
Elden çıktık gitti, kimin hikâyesi, kimin masalı bu?

Aşk, özel kadehler dolaştırmada;
O kadehler kimin aşkına dönüyor;
Aşk bilir onu.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Aklın eserlerini Eflatun’da Clanus’ ta görebileceğimiz fakat bu çeşit aklın kibir ve azamet oluşturarak hastalık meydana getirdiğini, bunların da tedavisini Mevlana Hazretlerinin aşk ilacıyla yaptığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin, Şems hazretlerinin ve bunların dostlarının maddeye hükmettiklerini, değişiklik yapabildiklerini, eşsiz insan olarak Allah’tan verdiği güçle üstünlüğe sahip olduklarını, engele takılmadıklarını, talihli kişiler olduklarını, her şeyi başarabilecek azimde olduklarını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin ve biz dediği dostlarının aslan huylu olduklarını, benzer davranışlarda bulunanların ancak artıklarla beslenebileceklerini öğrendik.
4.    Kişinin kendisini beğenmesinin, âşık olmasının uğursuzluk getirdiğini, böyle davranışın kendimizden ve yakınlarımızdan, yakın olanlardan, bildik olanlardan uzaklaşmaya neden olduğunu öğrendik.
5.    İmanlı kişi kendini beğenmişlik hastalığına düşerse imansız olma durumuna düşebileceğini öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin kendinde olmadığı zaman söylediği sözlerin hoş ve güzel sözler olduğunu öğrendik.
7.    Şems Hazretlerinin nurunun madde ve mana âleminde doğruyu olduğu ve anlaşılır şekilde söylenen sözlerin özünden geldiğini öğrendik.
                          * 
İşte böyle yaren;
Aşk için oluşan sarhoşlukta kadehlerin Şems Hazretlerinin aşkına yükseldiğini öğrendik, anladık.
                          *

RAVLİ

Popüler Yayınlar