18 Haziran 2017 Pazar

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 460 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
460. Şu dünya Nigâr-istânı (Güzellerle süslenmiş), senin şekillerinle dopdolu;
Fakat hiçbiri de senin yerini tutmuyor;
Şekil, iz nerde, şekilsiz olan, izinin tozu belirmeyen nerde?

Gönlümün kanının katresini (Damlasını) bir dünya haline getirdin adeta;
Öylesine şaşırdım kaldım ki katreyle (Su damlası ile) dünyayı ayırt edemiyorum.

Elinle sundun (Tanrı şarabıyla dolu) kadehi ağzıma;
Bu yüzden öylesine sarhoş oldum ki ayırt edemiyorum ağzımla kadehi.

Ben de kim oluyorum ki?
Yerden göğe dek sarhoş dolu;
Senin şarabınla öyle bir sarhoş onlar ki yerle göğü fark edemiyorlar.

Benim gibi yüzlerce çoban, koyunlarını kurda ısmarlamış (Çoban yapmış) gitmiş;
Kime ne diyeyim, koyunları ne yaptın diye kimlere sorayım?
Hani nerde çoban?

Söyleyeyim desem söze gelmiyorsun, gizleyeyim desem bu daha beter;
Ululuğundan ne dünyaya sığıyorsun, ne gizli âleme.

Aşkım yüzünden şu dünyada gizliyi tanırsam aşk mümini (İnananı) deme, kâfir (İnkâr eden) de bana a filan.

Her an, şu gök kubbeden ses gelmede;
Bu ses, “ Göğü biz kurduk kudretle daha üstününü kurmaya da gücümüz yeter” (Zâriyât suresi 47) ayetini okumada.

Baş kulağıyla değil, can kulağıyla bu sesi duyanlar, her an “Tövbe ederler, ibadet ederler, hamd ederler, oruç tutarlar” (Tevbe suresi 112).

Yüce dereceler ıssı (Sıcaklığı ile)Tanrı’dan bir merdiven elde edin, “ Ruh da ona ağar (Yönelir), melekler de dönüp onun tapısına varırlar
                             ***  
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin sunduğu Tanrı şarabını içince zıtlıkları bile ayırt edemeyecek, her şeyi her kişiyi anladığı gibi görmeye başladığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin bu sarhoşlukta Allah kudretinin eserlerini daha iyi gördüğünü, görünenden daha iyisinin de olabileceğini anladığını öğrendik.
3.    Tövbe edenlerin, ibadet edenlerin, verilenlerin farkında olup verene teşekkür edenlerin, oruç tutanların can kulaklarının açılacağını, gök kubbeden yeryüzüne inen sözleri duyacaklarını öğrendik.
                               * 
İşte böyle yaren;
Allah dostlarına sıcaklık duyanların ve dostlukla hizmet etmeye devam edenlerin kendisini yücelere çıkaracak merdiveni Allah’tan edineceğini, ruh âlemini böylece iyi tanıyacaklarını, meleklerin gelip bu kişiyi ziyaret edeceğini öğrendik, anladık.
                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar