7 Haziran 2017 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 250 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)
                              
250. Bir taşlık yurdu (Üstü kapalı bir biçimde söylenen iğneleyici sözler ile dolu) olan şu göğsüme her yandan gelen taşlar da Tanrı gayretinin ışıklarından gelmede;
Görüşün, bunu da gör.

Şu can süvarisinin senin obandan (Şems Hazretlerinin konak yerinden) başka bir yerde durmasını, başka bir yerde atından inmesini, kereminden (Ululuğundan, asilliğinden, büyüklüğünden) reva (Yakışır, yerinde, uygun) görme.

Senin obandan başka bir yere konarsa ben yok olmamı isterim Tanrıdan, Tanrı yardımcı olsun bana.

Dün gece gördüm ki bir damarda yüzlerce heves (İstek, eğilim, arzu, şevk) var, yüzlerce yılan yumurtası (Sinsice hainlik yapacak düşünce kabuğundan çıkmayı bekliyor);
Bakalım şu yılanım neler edecek diye sınamaya koyuldum.

Bir de gördüm bir yılan olmuş, her anda büyümekte;
Yaptığım işten, düşündüğüm sanattan pişman oldum.

Pişman oldum da onu öldürmeyi kast ettim, oysa kahrından (Yok etme arzusu ile) zehirli dişleriyle yeryüzünü ısırıp kemiriyordu.

Âdeta, böyle talebe (İsteğe) diyordu, nasıl olur da kötülük eder, kötü damarlılıkta bulunur da baş çeker, isyan eder?
Tanrım, sen emeğimi, bağışımı zayi etme (Uğraşımı işe yaramaz, boş hale getirme).

A güneş (Şems Hazretleri), bir kere daha evi ışıkla doldur;
Dostları sevindir, düşmanları kör et.

Çık tepenin ardından, Lâ’l (Değerli) yap taşları;
Bir kere daha koruğumuzu oldur (Olgunlaştır), üzüm haline getir.
                             ***           
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                             ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerine her yandan incitecek sözler geldiğini, bu sözlere aldırmadan Şems Hazretlerinin bulunduğu yere gitmek için Allah’tan yardım istediğini öğrendik.
2.    Gönlünde aşk olmayanın; geceleri isteklerle, eğilimlerle, arzularla, heveslerle gizlice ve sinsice amacına ulaşmak için oyunlar kuracağını, akıl kimyasını bozacağını öğrendik.
3.    İsteklerin, heveslerin, eğilimlerin, arzuların gizlilikle dünyayı kapladığını, her fırsatta fenalık ettiğini öğrendik.
4.    Karanlıkta kalıp yanlış işler düşmemek yerine ışık veren, aydınlatan, yol gösteren Allah dostlarından aydınlanmamız, gideceğimiz yolu aydınlık içinde gitmemiz, önerilen hedefe ulaşmamız gerektiğini öğrendik.
                               * 
İşte böyle yaren;
Hamlıktan çıkıp olgun hale gelmek için kuvvetli ışığa gerek olduğunu, Şems Hazretlerinin ışığının insanı olgunlaştıracak güçte olduğunu Mevlana Hazretlerinden öğrendik, anladık.
                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar