4 Haziran 2017 Pazar

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 18O İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Tebrizli Şems Hazretlerini anlatıyor)
                              
180. Büklüm-büklüm saçlarına (Şems Hazretlerinin saçlarını seyretmeye) daldım da şaşılacak bir şey elde ettim;
Miskler (Güzel kokular içinde) içine girdim de bir amber (Tenime uygun güzel koku buldum) buldum ben.

Dudu kuşuna (Haber getiren kuşa) benzeyen canıma bakarsan görürsün ki kanatcağızlarını çırparak şekerler buldum ben diye lâ’l  (Kırmızı kıymetli taş) dudaklarının çevresinde uçup durmada.

Sorarlarsa sana anlat da de (Söyle) ki:
Lâ’l renkli kadehte âşıklığı buldum, sarhoşluğu, gençliği buldum, şaraba düşkünlüğü buldum ben

Birisi tutar da inkâr ederse boynunu bağla da bir münkir (Kabul etmeyeni) buldum diye o yüzü karayı çeke-sürüye getir.

Saçlarıyla çevrelenmiş ateş gibi yalım-yalım yanan yüzüne bak;
Miskler, amberler içinde burcu-burcu tüten bir buhurdan (Tütsüye benzeyeni) buldum ben.

Lâ’l dudaklarını açar da inciler (Şekli değişmeyen değerli sözler söyler) saçarsa de ki:
Güneşte bir rahmet kapısıdır buldum

Pişmiş baş satanların dükkânlarında olduğu gibi sayısız başlarla yürekler, önünde onun (Şems Hazretleri kelle-paça çorbasını seven biridir);
O başların içinde bir baş buldum ben.

Dikkat edince gördüm ki o baş (Şems Hazretlerinin başı), onun aşkıyla dopdolu olan benim başım;
Hâsılı (Sözün kısası) ben, iki (Madde ve mana) dünyadan da dışarı, bir bakılacak, bir bakış yeri buldum.

O güneşi inkâr edeni (Şems Hazretlerini Allah dostu olarak kabul etmeyeni) öküz burcunda gördüm, öküz aradım da kendi öküz burcunda bir eşek (Kaba, düşüncesiz) buldum ben.

Rüstem yüreklilerin safını (Yiğit, cesur kişilerin sırasını) aradım, padişahı gördüm, ondan vazgeçtim, saflara sığmayan bir saflar yaran er buldum.
                             ***           
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin yüzüne bakmakla Mevlana Hazretlerinin âşıklığı, sarhoşluğu, gençliği, Tanrı şarabına tutkunluğu bulduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri; Şems Hazretlerini kelle paça satan lokantada gördüğünü farklılıklar yüzünden âşık olduğunu öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri; şems Hazretlerinde madde ve mana dışında tutkulu aşkın etkisini ve güzelliğini barındırdığını öğrendik.
                   *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin sıra dışı bir yiğit, cesur bir er olduğunu öğrendik, anladık.
                 *           
RAVLİ


Popüler Yayınlar