3 Haziran 2017 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 4. CİLT 17O İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)
                              
170. Sen (Dünya) eşeklerin yayıldığı yaylasın (Kaba ve düşüncesiz kişilerin yaşadığı yersin), İsa’nın konak yeri değil;
Eşeklerin şu yayım yerini nerden de tanıdım ben?

Sofranı döşedin döşeyeli bana bir içim tatlı su bile vermedin gitti;
Elimi-ayağımı fark ettim edeli elimi-ayağımı bağladın gitti.

Eli-ayağı nasıl bağlamazsın ki?
Sana Tanrı beşik adını taktı;
Fakat elimi- ayağımı fark ettim artık;
Elimi-ayağımı çözeceğim ben.

A çiçek, şu çocukluk çağında nasıl oldu da tamamıyla olgunlaştın dedim çiçeğe;
Çiçek dedi ki:
Seher yelini tanıdım tanıyalı çocukluktan kurtuldum ben.

Kendisinden havayı öğrendiğim kişinin havasına uyayım da ağaç gibi yeraltından ellerimi yücelere uzatayım.

Yüce-dal- yücelerden gelmiştir de onun için yücelere ağar (Ulaşır);
Ben de aslıma ağayım, çünkü aslımı tanıdım, bildim ben.

Niceye bir aşağı-yukarı deyip duracağım?
Mekânsızlık elidir benim aslım;
Bir yerin ehli değilim ben, bir bak, nerden neyi tanımışım ben.

Hayır, sus artık, yok ol, yokluğa var da hiçbir şey olma;
Bir bak da gör, her şeyi yoklukta tanıdım-gördüm ben.

Padişahlar padişahı Şemseddin’den bir kadeh elde ettim;
O kadehin içinde güneş çeşmesini buldum ben.

Göğsünün, bedeninin parıl-parıl parlamasına karşı, göz dayanamıyor;
Tanrıya şükürler olsun ki böylesine bir dilber buldum ben.

Sevginin adalet amiri, iki (Madde ve mana) dünyada da bir eş buldum, bir dost elde ettim diye gamım, bir yılan gibi başını eziyor.
                             ***           
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Dünyanın kaba ve düşüncesiz insanların yaşadığı bir düzlem olduğunu öğrendik.
2.    Dünyanın nimetleri önümüze konsa bile ağız tadıyla yiyemediğimizi öğrendik.
3.    Dünya kanunlarından kendini kurtaramayanların eli-kolu bağlanmış beşikteki çocuk gibi sallanıp duracağını öğrendik.
4.    Çocukluktan kurtulmak olgunluğa ulaşmak için elimizi göğe açıp dua etmemiz, toprağa bağlanmaktan kurtulmamız gerektiğini öğrendik.
5.    İnsan aslına ulaşmadıkça rahat edemeyeceği için aslımıza gitmemiz, aslımızı öğrenmemiz, aslımızı bilmemiz gerektiğini öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri mekânsızlık âleminde kendi aslını bulduğunu, tarif edilecek bir yere ait olmadığını öğrendik.
7.    Yokluk âleminde her şeyi görüp tanıyabileceğimizi öğrendik.
8.    Mevlana Hazretleri aradığını Şems Hazretlerinden elde ettiği kadehin içinde yaşam ışığı veren çeşmeyi bulduğun öğrendik.
9.    Mevlana Hazretlerinin nurlu biri olmasına rağmen Şems Hazretlerinden daha parlak, daha etkin nur bulduğunu öğrendik.
                                     *
İşte böyle yaren;
Madde ve mana dünyasında Şemsi Tebrizi gibi bir eş-dost bulan Mevlana Hazretlerine adalet sağlansın diye Allah’ın sıkıntılar verdiğini öğrendik, anladık.


Dünya gerçekleriyle yüzleşip etkisinden kurtulmadıkça eli kolu bağlı birisi olacağımızı öğrendik, anladık.

RAVLİ MEKÂNSIZLIK
RAVLİ YOKLUK ÂLEMİ
yazarak Googleden daha fazlasını okumalısın.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar