(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini
anlatıyor)
3820.
Sevgili-sevgili diyenlerin sarhoş gözleri her zaman benimle;
Fakat
benim gözümdeki, gözelere (Hücrelere) değil, iki
(Madde ve Mana) âleme bile sığmaz.
Yürü,
iki âlemden de daha üstün ol, daha geniş ol da gönlündeki canımın canını da
başına saçıp dökeyim, gözlerimdeki görüşü de.
Zerre-zerre
âşıkçasına sevgilisi
Ne
omuz vurmada, adeta hadi, artık sözleşme, nikâh kıyma (Yasal
birleşme) vakti demede.
O
bağlaşmada (Anlaşmada, uzlaşmada, uymakta, arkadaş
olmakta), o uzlaşmada suyla ateş bir olmuştur;
Orda
gül koncası sümbüldür (Çiçekleri keskin kokulu ve türlü
renkli, çok yıllık bitki), her ikisi de süsen (Güzel
görünüşlü ve kokulu, çok yıllık süs bitkisi).
Onların
ayaklarının altında defineler, hazineler var, yücelerinde bağlar-bahçeler;
Yücelerden
gelen sesi dinle;
Aşağı-yukarı
demenin çağı değil.
Ben
açıkça söylemesem de şekli, huyu görünmediği, bilinmediği halde meydanda o;
Zevki
başka hüküm sürmede, halkası boynu bezemede (Süslemede).
A
Tebrizli Şems, sen bir güneşsin, seni nasıl öveyim ben?
Yüz
dilim var, hepsi de kılıç gibi;
Fakat
seni anlatmaya koyuldum mu hepsi de peltek, hepsi de kekeme.
Sevgi
olmadıkça hizmette bulunmanın bir değeri var mıdır?
Yoktur.
Hizmet
etmek eldedir de sevmek, elde değildir.
Sevgi,
bir teviye (Değişmeyerek, aynı biçimde tekrar edilerek)
içten hizmet edip durmadır zaten, dünyada sevgiden başka hiçbir hizmet,
biteviye (Değişmeksizin, düzenli, aynı biçimde
tekrarlanarak) sürüp gitmez.
Sarhoş
olmadığın halde kendini sevgi sarhoşu gösterirsen aşk der ki;
Ayran
içti, ayran; Sarhoş değil o.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Allah dostlarını
sevgili olarak görüp arayan, bu arayışta kendinden geçenlerin Mevlana
Hazretleriyle beraber olduklarını, madde ve mana âlemine sığmayan görüşü,
üstünlüğü vereceğini öğrendik.
2.
Mevlana
Hazretlerinin açıkça söylemese bile işaretlerinin sonuçlarının zevkinin ortada
anlaşılır ve yaşanır durumda olduğunu öğrendik.
3.
Sevmenin kişinin
elinde olmadığını, fakat hizmet etmenin elde olduğunu öğrendik.
4.
Sevgiyle yapılan
hizmetin değişmeden, düzenli, aynı biçimde tekrarlanarak yapıldığını, sevgisiz
yapılan hizmetlerin kısa süreli ve geçici olduğunu öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Tanrı
dostlarının sözleriyle kendinden geçip sevgi sarhoşu olmayanın, kendini sarhoş
gibi gösterenin Tanrı şarabından bir damla bile almadığını öğrendik, anladık.
*
RAVLİ