26 Mart 2017 Pazar

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 3330 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

3330. Sen gitmezsen o kerem (Ululuk, büyüklük, asillik), seni tutar çeker;
Padişahların keremi (Büyüklüğü), rahmeti (Bağışları) böyledir, böyle yapar.

Sertçe çekerse seni korkma a gönül;
Çünkü çeken Yusuf’tur (Peygamber), sense Bünyamin’sin (Kardeşisin).

Hani Yusuf onu töhmet (Suçlama) altına almıştı, hırsız tutmuştu da altın kupayı sen aldın, kötü kişisin sen diye ona sert muamelede bulunmuştu;

Sonra da yalnız kaldıkları zaman ona, sen demişti, benim eşim dostumsun, kardeşimsin;
Sen bana benim kucağıma lâyıksın (Uygunsun), ben duayım, sen de âmin sözüsün.

Mekândan münezzeh olan (Yere ihtiyaç olmayan) o âlemde köşklerin var;
Hal böyleyken şu yokluk yurdunda ne diye hırsa düşer, didinir-durursun?

Sana bin kere söyledim, sus, ağzını açma dedim;
Fakat sen inadınla hep o Ahmed’sin (Çok sevilmiş ve beğenilmişsin), dünkü Ahmed.

Canımın canı feda olsun sana, beni yaşatan sensin;
Özümü balçıktan (Toprak-su karışımından) halâs eden (Kurtaran) sensin ancak.

Canımı ağırlamada, ona güzelim elbiseler giydirmedesin;
Onlarla yaşarım;
Ölünce de beni kefenleyen gene sensin.

Ey kaynaktan ırmaklar fışkırtan, ey gözlerimi aydınlatan;
O şarabı (Tanrı şarabını) bana sundukça sarhoş oluyorum, kendimden geçiyorum;
Onu içmekse dinim benim.

Sana demedim mi ki güzellerin padişahısın sen;
Çayır-çimen yerine topraktan güzeller bitirirsin sen.
                                ***
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin kendine kardeş olanları, olacakları kendine çektiğini, bazen yavaşça, bazen de sertçe çektiğini öğrendik.
2.    Ahret yurdunda köşklerin olduğunu, dünyada hırsa düşüp didinip aşırı yıkılacak köşk yapmak için çalışmanın boşa yapılan bir çalışma olduğunu öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerine Tanrı şarabı sundukça kendinden geçtiğini, yani bedenin baskısından ve etkisinden kurtulup özgürce hakikatleri gördüğünü, tercih sırasını buna göre yaptığını, kendisine iyilik edene âşık olduğunu öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin güzellerin padişahı olduğunu, topraktan olmuş insanları güzelleştirdiğini Hazreti Mevlana’nın dilinden öğrendik, anladık.
                               *                                                          
RAVLİ


Popüler Yayınlar