(Mevlana Hazretleri Tebrizli Tanrı Şems
Hazretlerini anlatıyor)
3100.
Tövbenin bir haddi var ki (İşlediği günah veya suçtan
pişman olarak bir daha yapmamaya karar vermenin sınırı biliyorsa) sana
tövbe etsin?
Haber
kim oluyor ki seninle olsun da bir şeyden haberi olsun?
Kim
oluyor o yoksul bakır ki kimya gelince altın haline gelip yok olmasın?
Kim
oluyor yoksul tohum ki ilkbahar gelsin de ağaç gibi boy atıp tohumluktan
çıkmasın?
Kim
oluyor yoksul odun ki ateşe düşsün de kıvılcımlar saçan bir ateş koru olmasın?
Bütün
akıllar, bütün bilgiler, yıldızlardır, sense onların perdelerini yırtan bir
dünya güneşisin.
Dünya,
sanki kardır, buzdur, sense temmuz (Karları buzları
eriten sıcak bir) ayı;
Sen
tesir etmeye başladın mı ondan bir eser bile kalmaz, erir gider.
Kim
oluyor şu yoksul, kimim ben ki seninle olayım da gene de varlığıma sahip
bulunayım?
Bana
doğru bir baktın mı ben de yok olur giderim, benim gibi yüzlercesi de.
Sahibimiz
Tebrizli Şems’in sıfatlarının olgunluğu Cebri’nin vehimlerinden ( Allah’a sevgiyle bağlanıp dost olan kişide yapacağı işi seçmede,
karar vermede, işi yapacak güç olmadığını, her şeyi yapanın Allah olduğuna
inananlardan) de üstündür,
Kaderi’nin
vehimlerinden (Allah’a sevgiyle bağlanıp dost olan kişi
dilerse kendini doğru yolu götürür, dilerse doğrudan, Hak ve hakikatten
yolundan kendini ayrılır düşüncesine inanalar) de ( da üstündür).
Canın
için olsun söyle, yurdun nerde senin?
Çünkü
akla pek şiddetli bir fitnesin, akıllılığa pek düşmansın sen.
Akıl,
bugün oklu kirpi gibi büzüldü;
Başını
içine çekti.
Çünkü
gül renkli şarabı sunan sensin, gül bahçesinin hasedini (Kıskançlığını, çekemezliğini) çeken sensin.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Tebrizli Tanrı
Şems’in bir bakışı ile günahlarımızın, suçlarımızın ağırlığından ve suçluluk
etkisinden kurtardığını öğrendik.
2.
Şems
Hazretlerinin övülen-bilinen insanlardan çok farklı olduğunu, kendisinde bütün
akılların, bilgilerin hani güneş çıktığı zaman yıldızların belli olmaz hale
gelmesi gibi olduğunu öğrendik.
3.
Şems Hazretleri
bakışıyla insanı yok ettiğini, kendinde var ederek yeni bir kimlik ve kişilikte
özgür bıraktığını öğrendik.
4.
Şems
Hazretlerinin Tanrı şarabını dostlarına ikram ettiğini, dostlarının bu şarapla
kendinden geçtiklerini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Şems
Hazretlerinin akıllı geçinenlere düşman olduğunu, yerinin yurdunun kolayca
bulunamadığını, ancak kendisi kendisini gösterdiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ