(Mevlana Hazretleri Tebrizli Tanrı Şems
Hazretlerini anlatıyor)
2970.
Yüce nurunla Ay’sın (Sahip olduğu ışıkla karanlıkta
kalanların yolunu aydınlatan) , lütfunla (İyiliğin)
gül bahçesi;
Fakat
selvi gibi (Düzgün ve yüksek) ikisine de bağlı
değilsin, ikisinden de hürsün sen.
Fakat
ey her şey desem de cüzler (Bir bütüne ait parçalar)
bilmezler seni, çünkü tümden ayrılmış parça, ancak kendisi gibi parça-buçuk
şeyleri bilir.
Parça-buçuk
şeyler örnek getireyim de parça-buçuk da tüme meyletsin (Önemseyip ele alsın);
Meyletti
(Önemseyip ele aldı) mi tutar, onu mahmurluğa (Sarhoşluk sonrası oluşan sersemliğe) çekersin,
tümleştirirsin onu.
Ey
Tebriz’in övündüğü Şems, temelli bir örnek getir;
Zaten
varlığın da temelisin (En önemlisin, anasısın- tabanısın,
esasısın, aslısın) de, var edişin de temeli.
Ne
de hoş bir güzellik güneşisin ki doğdun da dünya penceresinden baht sabahı,
devlet günü gibi vurdun.
Gülün
yüzünden binlerce görülmemiş, eşsiz süsler bitirip açtırdın;
O
yeşilliğe gönüle gönüller katan binlerce türeler kodun.
Menekşe
gibi binlerce atlas elbiseler yırttın;
Müridin
kolusun-kanadısın, muradın da canına cansın sen.
Güzellikle
aklın külahını kaptığın zaman akıl, senin önünde bir saman çöpü değil mi?
Sense
latif-latif esen bir yel değil misin?
Ona
karşı savaşa kalkışan, inada girişen gülün aklı mı var?
O
güzellik, o iyi gönüllülük, hep ondan esip gelen yelden meydana gelmiyor mu?
Elinle
sunulan şarap, yüzlerce mahmurluğa değer mi değer;
Varlığın
başı, bu şarabın neşesiyle nasıl olur da define kesilmez?
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Şems
Hazretlerinin iyilik yaptığını, karanlıkta kalan, kararsızlık içinde
bulunanlara yol gösterdiğini, yollarını aydınlattığını, bu davranışları
bağımsız hür olarak yaptığını öğrendik.
2.
Bütünden ayrılan,
ayrı sayılan, inceliklerine inmeden, özen göstermeden, gelişi güzel, baştan
savma eğreti parçaların bütünü bilemeyeceklerini, ancak diğer benzer parçaları bilebileceklerini
öğrendik.
3.
Tümden
geldiğimiz, bütünün bir parçası olduğumuz için tüme yönelmemiz ve bu tüme yönelişi
önemsememiz gerektiğini, bu amacı gerçekleştirmek için de önder olarak da Şems
Hazretlerini seçmemiz gerektiğini öğrendik.
4.
Şems
Hazretlerinin arayıştaki öğrencileri güzelliklere ulaştıran, yollarını
aydınlatan, yardım eden biri olduğunu öğrendik.
5.
Aklın aklına
ulaştıran Şems Hazretleri ile inatlaşanın, savaşa kalkışanın hiç aklı olmadığını
öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Şems
Hazretlerinin güzelliğine iyi gönüllülükle ve ondan gelen yönlendirmelerle
kavuşabileceğimizi, onun Tanrı sözleriyle sarhoş olacağımızı,
sersemleşeceğimizi, sonra neşeye ve varlığa kavuşacağımızı öğrendik, anladık.
*
RAVLİ