(Mevlana Hazretleri Tebrizli Tanrı Şems
Hazretlerini anlatıyor)
2920.
Şu cihan, gulyabani (Korkunç hayalet) gibi
yanlış hedefler gösterildi sana;
Sen
onların hepsini bıraktın, izinin tozu belirmeyen dilbere gittin.
Tacı
ne yapacaksın sen?
Güneş
kesildin.
Kemeri
(Yaptığın işin görünmesini) ne diye
isteyeceksin?
Belden-aradan
çıkıp (Bilinmezliğe-görünmezliğe) gittin sen.
Duydum
ki iki göz kesilmişsin de cana bakmadasın (Canı önemsemedesin);
Ne
diye cana bakarsın?
Canın
canına (Daha ileriye giderek herkesin ulaşamadığı öze)
kavuştun sen.
A
gönül, ne de eşi-örneği bulunmaz (Cesur) kuşsun
ki mükâfatları fazlasıyla verenin avında iki kanadınla uçtun, kalkan gibi
vardın da mızrakların üstüne gittin.
Gül,
güz (Sonbahar) mevsiminden kaçar, sen ne
şaşılacak şuh (Neşeli ve serbest) bir gülsün ki güz
yelinin (Sonbahar rüzgârının) önüne düştün de
sarara-sola (Bu zamanda sarardın soldun) gittin.
Yağmur
gibi gökten şu toprak âleme yağdın, her yana yayıldın, koştun, aktın da sonunda
oluğa gittin.
Sus,
söz söyleme eziyetini çekme, rahatça uyumana bak;
Çünkü
öylesine esirgeyici, öylesine sever bir dosta sığındın
da gittin sen.
Halk,
senin söylediğin sözlerden bir koku alsaydı (Söyledikleri
sırların etkenliğinin farkında olsaydılar) senin ayrılığın yüzünden, hep
birdin ölür giderdi.
Kendi
canından senin kokunu almasaydı gönlünü de kemik gibi köpeğin önüne atıverirdi,
canına da.
Lütfunun
(İyiliğinin) parıltısı suya vurmasaydı, suyu
parlatmasaydı, su yerine, hepside halis (Katışıksız)
zehir içerdi.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Dünyaya kendini
bağlamış insanların başkalarını kullanmak ve kontrol etmek için; Korkuyu öne
çıkartarak kendisinin koruyucu olduğuna inandırmak için anlayış ve kavrayışı
şekillerle imgelerle canlandırılan ve gerçekleşmesi özlenen belli belirsiz
görüntülerle inandırma yaptıklarını öğrendik.
2.
Dünyaya bağlanmış
insanların mevki, makam, başkalarına emir verecek konumda olmak istediklerini,
bunları istemeyenlerin sessizce insanlardan uzaklaştıklarını öğrendik.
3.
Allah dostuna
ulaşan kişinin canın canına kavuştuğunu eşi örneği bulunmaz bir iş yaptığını
öğrendik.
4.
Şems Hazretlerine
sığınanın söz eziyetine çekmemesi yani sözlerini öğrenmek için çok uğraşmaması
gerektiğini, bu sığınışta gerekli bilmenin oluşacağını rahat etmemiz
gerektiğini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Tebrizli
Tanrı Şems’in özelliklerinden halkın çok azını anlayabileceğini, onun
değerinden az bir şey anlayanların canını verip başka isteklerinden vazgeçip
onun yanına gitmek isteyeceklerini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ