2 Mart 2017 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 2850 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini kendini anlatıyor)

2850. Sureti (Görünüşü, biçimi) silip süpürdün mü onun özüne meleklik verir, yüce melekler gibi ona kol-kanat ihsan edersin (Bağışlarsın).

Sus, tulumdaki suyu gör-gözet (Bizi hayatta ve ayakta tutan sahip olduğunu hem doğru bakışla görmemiz hem de koruyup kollamamız gerekli);
Yarığından dökersen (Kuralına göre iş yapmazsan) ayıplanırsın sonra.

Gönül Düldül’ü (Atı) sıçrayıp yola düştü, bir binek atı oldu adeta da bu yüzden gönlün, Tebriz’in övündüğü Şems’e ulaştı.

O Arap’ın güzelliği aklımı da kaptı, gönlümü de;
Sarhoş bakışlarında binlerce şaşılacak şeyler var.

Hocam, binlerce aklım vardı, binlerce edebim;
Şimdi sarhoşum, yıkılmışım, artık edepsizliğin tam çağı.

Sebepleri yaratan, burada sebep kapısını kapattı;
Sen şunu gör ki sebepsizlikten sebepler meydana getirmede.

Evvelki gün mahallesine sarhoş bir halde gittim;
Öfkeyle neyi kaybettim dedi, ne arıyorsun, ne istiyorsun?

Kırık-dökük, Arapça bir-iki söz söyledim;
Dedim ki:
“Geldim, yanınızda babamın oturduğu yeri arıyor, istiyorum”

Cevap verdi de nerde uyumuşsun sen dedi, ne söylüyorsun?
Muhammed’in aklı önünde Abû-Leheb’in pılısı-pırtısı (Malı-parası) geçer mi hiç?

Aciz kaldım da antlar içtim, kızışıp yeminler ettim.
Tanrı’nın tertemiz zatına, Peygamberlerin tertemiz canına and olsun dedim.
                          ***     
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerine ulaşmak için önce görünüşe önem vermeyen biri olmamız böylece özümüze meleklik kazandırmamız, kazandırdığımız zaman da büyük melekler gibi hareket etme olanağı sağlanacağını öğrendik.
2.    Saygı ve sevgi kurallarına uyarak utanılacak bir hata yapmaktan sakınmamız gerektiğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerine Mevlana Hazretlerine ulaşmasının istekle, özlemle yola düşmesiyle ulaştığını öğrendik.
4.    Allah dostunu kendine sevgili edenin, sevgilisi gibi davrananın sebep-sonuç ilişkisine bağlanmaktan kurtulacağını öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Dünyaya ait insanların değerli olarak tanımladıklarının Allah dostlarının yanında hiçbir değeri olmadığını, çünkü Allah dostlarının akılları önde olduğunu, öncülük ettiğini öğrendik, anladık.
                               *                                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar