(Mevlana Hazretleri yecüc-mecüc cinini anlatıyor)
2620.Her
sayıdan artıktır onlar (Cinler), çünkü kahırdan
(Derin üzüntüden, acıdan, sıkıntıdan) meydana
gelmişlerdir;
Kahır
da Tanrı sıfatıdır (Nitelik ve niceliğidir),
sonu-ucu olamaz.
Hepsi
de çıplaktır, hepsinin giyimi-kuşamı ancak ettir, bedendir;
Apaçık
görüşe karşı giyim-kuşam mı olurmuş a gönül?
Yorgan,
onun sol kulağıdır, yatak, sağ kulağı;
Geceleyin
iyiden iyiye bil Yecüc-Mecüc çıkmış gitmiştir.
Mukallidin
(Taklit edenin) döşeği, yorganı, taklit
bilgisine benzer;
Gerçekten
de Yecüc taifesindendir o, insan değildir.
Çünkü
gönül, bir pencereye benzer;
Güneş
o pencereden vurur, ışıklatır çevreyi, zerreler de o ışıkta el çırpıp oynarlar.
Şu
gönlün binlerce adı vardır, binlerce sıfatı;
Her
ad, öbür ada nispetle aykırıdır, ayrıdır, bir başka çeşittir.
Hani
birisi sana babadır, fakat bir başkasının oğludur, bir başkasının kardeşi.
Nitekim
Tanrı adları da bize göre bir nispetle (Bağlantı, ilgi,
ilişki ile) anlaşılır;
Meselâ
kâfire (İnanmayana) göre kahredicidir (Ezen, perişan eden) de bize göre rahmeti (İyilikleri) bol.
Nice
kişiler vardır ki sana göre melektir, öyle inanırsın sen, fakat başka birine
göre de şeytandır.
Nitekim
(Sonuç olarak) senin sırrın sana apaçıktır da
başkasının haberi bile yoktur, ondan örtülüdür, gizlidir o sır.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Enbiya suresi 96 adı
geçen Yecüc –Mecüc’ün üzüntü ve sıkıntı veren cin takımları olduğunu, öğrendik.
2.
Taklitçinin yani
benzetilerek yapılan her şeyin üzüntü ve sıkıntı vereceğini öğrendik.
3.
Karanlıkta
kalanların, aydınlıktan kaçanların üzüntü ve sıkıntı içinde olacaklarını öğrendik.
4.
Cennete giden
yolculuğumuzu engelleyen varlıkları bilmemiz ve etkilerinden korunmamız
gerektiğini öğrendik.
5.
İyi veya kötü
tanımlama yaptığımız kişinin başka birine göre tam tersi tanımlamada olacağını
öğrendik.
6.
Bana göre iyinin
sana göre kötü olabileceğini öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Her
bir insanın kendi iyi ve kötü yanını açıkça gördüğü, fakat başkasının haberi olmasın
diye görünmez bir koruma ve sessizlikle gizlendiğini, sır halinde yaşamın devam
ettiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ