15 Şubat 2017 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 2540 İNCİ BEYİT

 (Mevlana Hazretler aşkın özelliklerini anlatıyor)

2540. Gece oldu mu bey de yok olur, tutsak da;
Uykuya daldı mı tutsak, tutsak olduğunu bilmez bile.

Gece beylerin beyliklerini uykuyla ödünç alır;
Fakat aşk hiç uyumaz, ben de aşka tutulanlardanım.

Güneşe bak hele;
Bir günlük padişah o;
Ay da ben vezirlerdenim diye yanıp yakılır, eriyip gider.

Ben aşkla pişmiş, olmuşum;
Ne hanım, ne ham tamahlara (Olgunlaşmayacak doymazlıklara) kapılmışım;
Tanrı hamurumu aşkla yoğurdu benim.

Birinin hamurunu Tanrı yoğurursa nerden ham kalacak o?
Maya kabul eden hamurum, mayasız, bulamaç hamur değilim ben.

Gökleri yaratan, nasıl olur da bulamaç halinde (Karışık, oradan buradan toplanmışlarla bir arada) bırakır?
Gökteki yıldızlar gibi ben de her yanı aydınlatanlardanım.

Ne vaktedek kendine ad takıp duracaksın?
Sus artık;
Ben de ihtiyarım, ihtiyarlardanım, pirlerdenim demek, çocukluktur zaten.

Ayrılık kulağıma acı bir haber ulaştırdı;
Tatlı uyku, âşıklara haramdır (Yasaklanmıştır) dedi.

Aşktan bir yarım selama nail olan kişi, yemeye-içmeye de (Vazgeçip) dört tekbir (Cenaze namazını kılmaya) getirdi gitti, uykuya da.

Bana bak, beni seyret;
Aşk gönlümü, canımı kendisine halayık (Kadın köle) etti, kul edindi (Sevgi ve dostlukla bağladı) de binlerce hürriyete kavuştum.
                          ***     
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Tanrı hamurunu aşkla yoğurduğu kişinin ne kadına ne de gerçekleşme imkânı olmayan isteklere kendini kaptırmayacağını öğrendik.
2.    Âşıklar dışında herkesin dış uyaranlara karşı bilincini bütünüyle veya bir bölümünü yitirdiğini, tepki gücünün zayıfladığını ve her türlü etkinliği büyük ölçüde azalttığını öğrendik.
3.    Allah’ın özenle yarattığı âşıkları karışık bir halde bırakmayacağını, aydınlık veren bir varlık haline getireceğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin Allah’ın özenle yoğurduğu bir güzel insan olduğunu öğrendik.
5.    Aşktan birazcık nasibi olanın; yemeyi-içmeyi önemsemeyeceğini, uykuya da dalıp gitmeyeceğini, yapacağı işi bilen, dikkatli ve tetikte olan, bilgisizlikten kurtulmuş, hakikati olduğu gibi gören biri olacağını öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Aşk için âşıklık için, en görsel, en bilinen, en ince noktalara kadar açıklama yapan, yolu izi belli, aydınlık veren Mevlana Hazretlerini örnek almamız, kendimize yaşam koçu etmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.
                               *                                                           

RAVLİ

Popüler Yayınlar