14 Şubat 2017 Salı

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 2530 İNCİ BEYİT

 (Mevlana Hazretler kendini anlatıyor)

2530. Gerçi aydın bir aynayım amma toz-pas korkusundan iki-üç günceğiz bir yün parçasının çevresinde dönüp dolaşmam da yersiz değildir.

Bir gülsem şu bahar yüzünden gül bahçesi kesileyim;
Birsem bu buluşmadan yüzlerce beden olayım.

Çeşit-çeşit şekiller arasında şu beden, çaresiz bir hale gelir;
Fakat ayna kesildim mi artık ne diye bedenin çevresinde dönüp dolaşacakmışım?

Ben şu harf tavlasından yayıma çıkacağım artık, bağlı katır değilim ya, ne diye dönüp dolaşacağım hep bu direğin çevresinde?

Gönlümde şu niyet var;
Bir ateş tutuşturayım;
Huzurunda ölmeyeni öldürüp geçeyim.

Aklın yayını kırayım da akıl da bilsin ki eşim-örneğim yok, eşsiz-örneksizlere padişahım ben.

Zaten kim senin bakışına nail oldu da (Ulaşmış) eşsiz-örneksiz bir hale gelmedi?
Şu yıkık-dökük gönlüm, define yeri oldu gitti.

Ben nerdeyim, padişahlıkla övünmek nerde?
Yoklukta-yoksullukta yok-yoksul biriyim, yoksulların da düşkünüyüm ben.

O kişiyim ben ki adımı sen takarsın, benim bir şeycikler bildiğim yok;
Yalnız senin tutsağın oldukça beylerin de beyiyim, bunu biliyorum.

Tutsaklıktan da, beylikten de öte bir başka durak var mademki;
Yokluğa erip de yok olunca bu iki sıfattan da kaçıyorum o yüzden.
                          ***     
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Allah dostunun baktığı kişinin bakışıyla beyin kimyasını değiştirdiğini, eksikliklerini tamamladığını, eşsiz örneksiz bir hale getirdiğini öğrendik.
2.    Allah dostuna boyun eğenlerin, onun dediklerini yapanların başkalarına bey olacağını öğrendik.
3.    Allah dostunun karşısında kendimizi yok saymamız gerektiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin tutsak ve bey olmaktan kaçtığını, aşık olmayı tercih ettiğini öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin bir ayna olduğunu, kendisine bakanın, yazılarını okuyanın, sözlerini dinleyenin kendinin güzel ve çirkin yanlarını gördüğünü, bir şekilde özeleştiri yaptığını öğrendik, anladık.

(Mevlevilikten kaçanların çoğunluğu özeleştiriye dayanamayıp kendi hayal dünyasına kaçanlardır)
                               *                                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar