14 Şubat 2017 Salı

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 2520 İNCİ BEYİT

 (Mevlana Hazretler kendini anlatıyor)

2520. Eşinden-dostundan ayrıldıysan gel bize;
Keremlerde (Asillikte, büyüklükte), lütufta (Karşılıksız iyilikte), güzellikte eşimiz yok, tekiz biz.

Bir iş başarmadıysan, hâyırdan (İyilik etme sınırını koyamıyorsan) yana müflissen (İyilik etme adına bağışlamakla iflas etmişsen) gene gel, senin gibi binlercesinin işini başarmışız biz.

İştiyak (Özlem) çekenler gibi gözyaşlarını yağdır da tozu yatıştır;
Çünkü bu toz-duman içinde Ay’ın yüzünü göremiyoruz.

Sus, boş yere zar atma (Geleceğin için plan yapma), bu işi bize bırak, bu tavlanın (Kader oyununun) ustasıyız biz.

Senin çevrende dönüp dolaşmadım da kendi kuruntuma (Yanlış ve yersiz düşünceye) uydum, kendi çevremde dönüp dolaştım mı derdin (Üzüntünün), elemin (Acının, üzüntünün, derdin, kederin), kötü bahtın çevresine döner dolaşırım.

Sabahleyin yarı sarhoş bir halde uykudan kalktım mı doğruca sakime gider, onun çevresinde döner dolaşırım, ondan medet (Yardım) isterim, ondan kerem umarım (Büyüklüğünün, asilliğinin gereğini yapmasını beklerim).

Halk, sayılı birkaç lokmanın çevresinde dolaşır, bense yaratıcının, sayıya sığmayan eldeki nimetin çevresinde döner dururum.

Şu sınırlı âlemin oluşu da sınırsızlık âlemindendir, duruşu da;
Ben de sayısız, sınırsız döner dolaşırsam ayıplama beni artık.

Mezara benzeyen göğsümü bir bağ, bir bahçe haline getiren, mezara bağlanıp kalmamı layık (Uygun) görmedi benim.

Mezar da ne oluyor?
Can, göklere bile sığmaz;
Beşten, altıdan geçeyim de tezcek (Çabuk-çabuk) tek olan, bir olan Tanrı’nın çevresinde dönüp dolaşayım.
                          ***     
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Kendini yalnız hissedeni, başarılı iş yapamayanları, özlem çekenleri, Hazreti Mevlana kendisine ağlayarak başvurmalarını istediğini öğrendik.
2.    Kendi kafamıza göre düşünce ve davranışlarımız acılara, üzüntülere, dertlere zemin hazırladığını öğrendik.
3.    Kendimize bize yol gösterecek, yolumuzu aydınlatacak Allah dostlarını bulmamız, ağlayarak yaklaşıp yardım istememiz gerektiğini öğrendik.
4.    Allah dostunun ekmek etrafında değil yaratıcının etrafında dolaştıklarını öğrendik.
5.    Hazreti Mevlana’nın sınırlı alandan çıkıp sınırsız âleminde dolaştığını, gördüklerini bizimle paylaştığını öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Canın kuvvetini ve kıymetini bilmeyenlerin ölünce kendini mezara hapis edeceğini, canın büyüklüğünü bilenlerin ölünce ve ölmeden önce ölenlerin Allah’ın çevresinde dolaşacaklarını öğrendik, anladık.
                               *                                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar