11 Şubat 2017 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 2470 İNCİ BEYİT

 (Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini ve kendini anlatıyor)

2470. Dolunay gibi doğ da bunun tamamını sen söyle;
Çünkü Ay talim ayrılık düğümüne düştü, bulut altına girdi, görünmez oldu.

Gizli bir peri ayağımı bağlamış;
Onun bu bağı yüzünden kavga alanına düşmüşüm, savaşıp durmadayım.

Kafdağınım (Erişilmesi güç yüce dağınım), bu yayların garibiyim ben;
Görünüşte güvercinim amma yaradılış bakımından zümrüdüankayım (Alçaklara inmeyen, yüce dağlarda yaşayan) ben.

Güvercinim, ecel doğanına av olup, onun peşine düştükten sonra ben, can zümrüdüankasının kanatlarını açar, o kanatlarla uçarım.

Akıl güneşiyle sırtım kızışmıştır amma gölgede oturanlara da tıpkı bir çadır gibi ayağımı diremişim, durup durmadayım.

Vakit oğlu olan, babasının eteğine yapışır, bense sufiye (Allah’ın emirlerini yerine getiren, yasaklarından kaçınan kişiye) benziyorum;
Dünün de ötesindeyim, yarının da.

Beni şu kapıya perde gibi asa koydun;
Hâlbuki ben asılmak için gelmedim, asılmaya layık değilim ben.

Lütfettin de kuzgunluktan (Çok kara olmaktan) kurtardın beni;
Dudular gibi senin avucundan şekerler yiyip duruyorum.

Avucundaki cömertlik tutar da beni denize iletirse, bana, denize yol açarsa nasıl bir inci olduğumu o vakit gösteririm.

Anlayışla avlanmam ben, anlayışın ötesindeyim;
Vehme (Olmayacak bir şeyin olacağını sanmaya) sığacak bir varlık değilim, pek geniş bir alanım ben.
                          ***     
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Allah’ı arayan, görmediği halde varlığına inanan kişiye Allah’ın kendi dostlarından birini o kişiye sevdirerek kendisine yaklaştırdığını, sonra sayısız armağanlar verdiğini öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Hazreti Mevlana’nın cömertlikle söylediği sözlerinden akılla, düşünceyle yararlanabileceğini, ancak sahsının geniş bir alana sahip olduğunu, kolayca bulup avlanamayacağını kendisinden öğrendik, anladık.
                               *                                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar