11 Şubat 2017 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 2460 İNCİ BEYİT

 (Mevlana Hazretleri Allah’a sevgi ve bağlılığını anlatıyor)

2460. Balığa benziyorum, dalga, beni karaya vursa da gene sudan başka sığınacağım yer yoktur, gönlüm sudan başka bir yer istemez.

Başımı alıp da nerelere gideyim, gönlüm-canım mı var?
Ben de, beden de, gönül de ancak padişahlar padişahı güzelimin gölgesine sığınmışız.

Yıkılmış, kendimden geçmişsem, sarhoş olup gitmişsem, kendimden geçmişim, sarhoşluğum senden;
Bir şey biliyor, bir şey duyuyorsam bilişim, duyuşum gene senden.

Eğer bende bir gönül kalmışsa gönlümü alan sen değil misin?
Bir saman çöpüysem mesela, kehribarım gene sen değil misin?

Bugün yağlı-ballı çörek yiyormuşum gibi ağzıma gelen tat, sayıya sığmayacak derecede tatlı olan o güzelim dudaklarının tadından, lezzetinden değil de nedir?

Gönlümden iki dünyayı da sürdüm, çıkardım da he (ه) gibi geçtim.
Allah’ımın yanına oturdum adeta.

Ne mevki düşünüyorum, ne sultanlık, ne de ululuk;
Mevki olarak da yeter bana aşkının devleti, rütbe olarak da.

Kul hüvallah gibi baştanbaşa tenzih (Suç ve noksanlıklardan uzak) denizine (Büyüklüğü ve derinliğe sahip yere ) dalmış, gark olmuş gitmişiz;
Müşebbihe gibi (İslâm dininde Allah'ı yaratılmış olanların sıfatlarıyla anan ve kendisinin yarattıklarına benzeten i'tikat mensuplarının oluşturdukları i'tikadî mezheplerin tamamına mal olan bir tâbirdir) benzerler ispatına uğraşıp da baş aşağı düşmemişiz biz.

Tatara benzeyen gamın (Üzüntün), kızar da yağmaya, çapula başlarsa ben, tıpkı otağ gibi aşkla-sabırla kemerimi kuşanmışım, ayak direr, dururum.

Tembelim, kervanın içinde geç kalkan biriyim amma vakitli-vakitsiz, bütün yolculuklarım da sanadır.
                          ***     
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    İmanlı kişinin sevdiğinin inandığının, andığının çekiciliğine kapılacağını öğrendik.
2.    Allah’a sığınmamız gerektiğini öğrendik.
3.    Allah’ı bir sevgili gibi düşünmemiz, onun isteklerini yerine getirmemiz gerektiğini öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Her ne yöne giderse gitsin imanlı kişinin Allah’a gideceğini öğrendik, anladık.
                               *                                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar