6 Şubat 2017 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 2370 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine anlatıyor)

2370. Aşkla, vehmin (Aklın, yanlış ve yersiz düşüncenin) bile ötesinde bir hoş arkadaşlık edelim;
Ne akıl sığsın oraya, ne bedenlerin kalabalığı, zahmeti olsun orda.

Ben de şarapla kendimden geçince, aşk da kendinden geçince o Tebriz padişahı Şemseddin, esenlik size diye çıkagelir.

Şarap sun, çoktandır senin mahmurunum (Sarhoşluğun verdiği sersemlik içindeyim) ben;
Hırkaya bürünmüşüm amma senin gerçek dostun değil miyim?

Koca sağrağı sun, testiyi sun, işim kadehi aştı benim;
Yüce, ulu himmetine, ihsanına kul-köle olayım.

Şimdi mahmurum ya, sen bana muti’ (Boyun eğmiş) ol;
Sarhoş oldun mu da artık elindeyim senin, dilediğini yap.

Enel Hak (Ben Hakkım) kadehini doldur Mansur şarabından (İnsanı kendinden geçirip Allah’ın varlığında var olduran) da sun şimdicek;
Bu zamanede (Bu zaman) Mansur gibi senin darağacının dibindeyim (Bekliyorum) ben.

Elest demindeki sözleri (Ben Rabbiniz değil miyim? Allah’ın sorusunu), şartları hatırla;
Benimle nelere karar vermiştin;
Ben hala o karardayım.

A avuç, sağrağına de ki;
Sen bana binmişsin, seni ben taşıyorum amma şu anda, daha da şaşılacak şey bu;
Gerçekten ben sana binmişim, sensin beni taşıyan.

Halkanın ortasında, benim çevremde dönmedesin amma iyice bakınca görüyorum, beni döndüren sensin, benim senin çevrende dönen.

Ey Zühre (Çobanyıldızı), gök kubbenin altında şarap içmem ben, senin zehirler yağdıran kadehlerine düşmanım ben.
                          ***     
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Aklımızın, bedenimizin oyalayıcı işlerinden vazgeçince oluşan sarhoşluk haline Şems Hazretlerinin geleceğini öğrendik.
2.    Şems Hazretleri bulunduğumuz yere gelince artık buyruk onun olduğunu, bizim de bu buyruğu yerine getireceğimizi öğrendik.
3.    Tanrı şarabının bir damlasını sunan kişiye kul köle olmamız gerektiğini öğrendik.
4.    Rabbiniz ben değil miyim?” elest demindeki sözümüzü hiç unutmamamız gerektiğini öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri halkasının ortasında olsa bile onu Mevlana Hazretlerini döndürenin Şems Hazretleri olduğunu öğrendik, anladık.

Bizi döndürenin aynı zamanda bizim etrafımızda bizimle döndüğünü öğrendik,anladık.
                               *                                                          

RAVLİ

Popüler Yayınlar