4 Şubat 2017 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 2330 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)

2330. Yüzümü gönüller alan, hatırlar yapan padişahlar padişahına çevirdim mi ışığım, güneşten de üstün olur, Ay ışığından da.

Behram (Dünyadan sonra güneşe en yakın olan gezegen Mars) gibi şevkle kol-kanat açtım mı yedinci kat gök mescidinde namaz kılarım.

Yomsuzluğun (Uğursuzluğun), kutsuzluğun (Mutsuzluğun) bulunduğu yere varsam baştanbaşa kutluluk görürüm;

Mecaz (Hakikatin, gerçeğin zıddı olan) işlerine girişsem, geçici şeylere dalsam hepsi de gerçeğin ta kendisi olur.

Kendimi Mahmud (Gazne’li Sultan) için Eyaz (Padişahı tarafından tutkuyla sevilen köle) haline getirirsem işin sonucu bana da Mahmud olur, kutlulaşır, kavmine de.

Güneş kesilirsem ateşimle gönlümün ısılığıyla herkesin, her şeyin bütün zerrelerini sarhoş ederim, aşk oyununa düşürürüm.

Evvelsi (Evvelki) gün aşk bana dedi ki:
Ben tamamıyla nazım, edayım;
Nazlanmaya başladım mı sen niyaz kesil.

Nazı bırakır da tamamıyla niyaz (İhtiyacın olursam, sevgi gösterirsen, dostluk gösterirsen, dua edersen, selam verip hürmet gösterirsen, hediye verirsen, yalvarırsan, alçak gönüllü ‘Seven’) olursan ben, sana karşı, baştan ayağa dek niyaz (Sevilen biri olarak Allah’a senin isteklerin için duacı) kesilirim.

Bir zamancağız sus da uzlaş;
Sus da dinlemen için sazıma bir düzen vereyim.

Hani ben dam köşesinden çağırmıştın;
Hani selam yerine başınla bir işaret etmiştin bana;
Onun hakkı için;

Hani gitmiyorum diye kemerimi çözmüştün, hani Ay da benim gibi kemerine aşağılık bir kul, bir köle kesilmişti;
Onun hakkı için.
                          ***     
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Yüzünü, gözünü, istikametini Allah’a çevirene Mevlana Hazretlerinin ışığının güneşten de, Ay ışığından da daha güçlü olduğunu görüp anlayacağını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin yeryüzüne bağlı kalmadığını, göklerde de ibadet ettiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin nereye adım atsa oraya uğurluluk, mutluluk getirdiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri yanlış bir şey yaptığını görsek bile sonuç olarak doğru olduğuna şahit olacağımızı öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin önemsediği kişiyi kavmine ve kişinin kendine faydalı bir hale getireceğini öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin iyileştirmek için amaçladığı kişiyi önce sarhoş ettiğini sonra da aşk oyununa düşürdüğünü, yani bu tuzaktan kurtulmanın imkânı olmadığını öğrendik.
7.    Hazreti Mevlana’dan yararlanmak isteyenin söylemekten vazgeçip dinleyen olması gerektiğini öğrendik.
8.    Mevlana Hazretlerine nasıl davranırsak bir zaman sonra onun bizim ona davrandığımız gibi bize davranacağını kendi sözlerinden öğrendik.
                                *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretlerinin huzuruna varınca ihtiyacı olan biri gibi gitmemiz, sevgi göstermemiz, dostluk göstermemiz, dua etmemiz, selam verip hürmet göstermemiz, hediye vermemiz, yalvarmamız, alçak gönüllü olmamız, onu seven olmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                               *                                                          
RAVLİ


Popüler Yayınlar