(Mevlana
Hazretleri aşkın aşığa olan etkilerini anlatıyor)
1820.
Yürü, herkesin kul-köle kesildiği Şemseddin’in şarabına karış;
Çünkü
Tebriz’in şarabında mahmurluk (Sarhoşluğun sebep olduğu
sersemlik) yoktur, mahmurluk yok.
Canlara,
üstün, yardıma mazhar padişahlar padişahından ses geldi;
Ne
diye erlerin halkasına uzaktan bakıp duruyorsunuz?
Güneş
doğdu, bu halk neden uyuyakalmış?
Can,
gündüze, göz, nura âşık değil mi ki?
Kuyunun
içi, can nuruyla aydınlandı;
Nurdan
körün gözündeki illet bile geçti, gözleri açıldı.
Kuşluk
çağı geldi, küpü kucakla uyuyan kişi, sağa-sola döndü, hareket etti mi uykusu
dağılır gider.
Uyumuyorum,
Tanrı’nın sanat eserlerini seyrediyorum deme;
Öylesi
görülecek güzeli bırakıp da sanat eserlerine dalmak, perde ardına düşmektir.
Uyuyan
kişinin canı, uykuda olduğunu bilse gördüğüne ne sevinirdi, ne yerinirdi (Acınırdı).
Hani
bir gün külhancı uykuya daldı da rüyasında kendini padişah olmuş gördü, aldandı
gitti.
Kendini
tahta kurulmuş gördü, sağında-solunda binlerce saf (Sıra olmuş) bey, perdeci
(Sekreter), vezir vardı.
Tahta
öylesine bir kurulmuştu ki görsen, yıllardır, aylardır buyruğu yürüyen, yasası
geçen padişah sanırsın.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Tebrizli Tanrı
Şems’inin öğretisinin insanı sersemleştirmediğini, aptallaştırmadığını, onun
için Şems Hazretlerine sevgiyle ve dostlukla bağlanıp sevgi ve dostluğumuzu
devam ettirmemiz gerektiğini öğrendik.
2.
Tebrizli Tanrı
Şems’inin öğretisinin er, yiğit, cesur kişi olarak yetiştirdiğini, yetiştirdiği
kişilerin içine girmemiz gerektiğini öğrendik.
3.
Tebrizli Tanrı
Şems’inin öğretisinin karanlıkta kalmışlara ışık, kuyunun dibinde çaresiz
kalmış gibi olanları kurtardığını öğrendik.
4.
Tanrının nurlu
güzel insanları aramamız gerektiğini, böyle kişilerin güzel yüzünü seyretmenin
sanat eserlerini seyretmekten daha güzel olduğunu öğrendik, anladık.
5.
Kişinin sevinmesi
ve pişmanlık duyması yoksa o kişinin beyninin uykuda olduğunu öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Öz eleştiri yapamayan, öz eleştiri için kendine doğru
ölçü olacak güzel insan bulamayanların veya böylelerinden kaçanların, ben diye
büyüklenenlerin, benlik yapanların, doymaz isteklerle dünya malına parasına
saldıranların ancak rüyada kendilerini padişah yaptıklarını öğrendik, anladık.
*
RAVLİ