(Mevlana
Hazretleri Allah dostu Şems Hazretlerini anlatıyor)
1780.
Neye gönül verirsen kahırla (Derin üzüntüyle,
sıkıntıyla, acıyla) çeker, koparır seni ondan;
A
gönül der sanki hiçbir yere ayak basma (Gitme),
hiçbir yerde ayak direme (Kendi tutumunda ısrar etme).
Gece,
bir karara varırsın, gündüz olur, ondan vazgeçersin;
Şu
geceyle gündüzün aykırılığına (Zıt oluşuna) bak
da ibret (Ders) al.
Gaflet
(Dikkatsizlik) içinde olan, bilgisizliği
yüzünden tövbe etmeye girişir, yeminler eder;
Fakat
bir kahredicinin eline düşmüş kişi, ne hile edebilir ki?
A
kardeş, senin işin kime düşmüş?
Öyle
birisine ki şu dönüp duran gök kubbe bile onun yüzünden başsız, ayaksız kalmış.
A
kardeş, nerde yatıp uyuduğunu bilmiyorsun sen;
Başının
üstünde bir yılan, çöreklenip (Sürekli olarak yerleşip)
oturmuş senin.
A
mağrur (Kendini beğenmiş) gönül, a aldanmış
kalb, ne rüyalar görüyorsun?
O
ihtiyar aşçı, senin için ne çeşit tencere kaynatıyor?
Binlerce
tacir (Ticaretle uğraşan kimse), kâr etmek için
sefere çıkar;
Tanrı
hükmünün velvelesi canında ne sabır (Ses çıkarmadan
geçmesini bekleme kuvveti) bırakır, ne karar (Değişmezlik).
Öylesine
gezer-dolaşır ki şehirlere sığamaz, ovalardan bezer (Bıkıp
usanır) da denizlere gider.
Mercan
elde etmeye gider, fakat can verir;
Çünkü
can alıcı, yoluna pusu kurmuş, oturmuştur onun.
Su
peşine düşer de koşar, fakat seraptan (Işık
yansımasından) başka bir şey geçmez eline;
Işık
izine düşer de yeler (Aceleyle, telaşlı koşar),
fakat ateşten başka bir şey bulamaz.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Şems Hazretlerinin kendisine sevgiyle, saygıyla bağlanmış, Allah adamlarıyla
dostluk isteyen, Allah’a giden kısa ve doğru yolu arayan kişiyi tamamen
yetiştirene kadar, uygun hale getirene kadar, ahlaken güzelleştirene kadar
kontrolümüzü bırakmadığını öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Şems Hazretlerinin şetçiği kişinin beklediği, istediği
durumun çok ötesinde hakikatlerin sırlarını gösterdiğini, öğrettiğini,
hayallerle karmakarışık eski kimlik ve kişiliğimizi yok ederek yeni hakikati
bilen özgür bir kimlik ve kişilik verdiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ