6 Aralık 2016 Salı

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 1180 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)
1180- Aşkın tespihini kaptı, ağzıma nağmeler, beyitler verdi;
Çok lahavle dedim, çok tövbe ettim amma gönül, hiçbirini duymadı gitti.

Aşkın elinden ellerimi çırpmaya, gazeller söylemeye koyuldum;
Aşkın, ârımı (Utancımı) yaktı, namusumu da, fikrimi de, bütün varımı yoğumu da.

Çöp atlamazdım (Gözümden hiçbir şey kaçmayacak kadar çok titiz ve dikkatliydim), zahittim (Allah’ın yap dediklerini yapar, yapma dediklerini yapmazdım), dağ gibi ayağımı diremiştim;
Fakat hangi dağ var ki senin anışın, onu saman çöpü gibi kapıp gitmesin?

Dağ bile olsam hep senin sesinle seslenirim ben;
Saman çöpü kesilsem hep senin ateşine yanarım, o ateşte duman olur, tüterim ben.

Varlığını gördüm de utancımdan yok oldum;
Fakat bu yokluğun aşkıyla varlığa can verdi.

Nereye yokluk gelse varlık, yok olur orada;
Bu ne yokluktur ki gelip de varlık, artıkça arttı onun yüzünden.

Gökyüzü mavi, yeryüzü de kör gibi yol üstüne oturmuş, senin Ay yüzünü görense bu körden de kurtuldu, o mavi gökten de.

O dünyanın gözünden gizli bir erdir, tıpkı can gibi;
Ateşe tapanlarla Yahudilerin arasında, Tanrının gönderdiği Ahmed’e (Peygambere) döner o.

Seni övmek, gerçekten de adamın kendisini övmesidir, çünkü güneşi öven, kendi gözünü övüyor demektir.

Seni övmek bir denizdir sanki dilimizse gemi;
Deniz yolcusu yürür gider, sonucu da iyi olur, hayra döner.
                             *
Neler öğrendik;
1.    Aşkta tövbenin etkisinin olmadığını öğrendik.
2.    Aşk insana gelince utanç ve namus duygusunun gittiğini öğrendik.
3.    Allah yolunda çok dikkatli davrananın bile aşk darmadağın ettiğini öğrendik.
4.    Her şeyin yeniden tasarlanıp yeryüzüne gelip görünür olduğu yokluk âleminden bir şey geldiği zaman orada varlığın yok olduğunu fakat aşk geldiği zaman varlığın arttığını öğrendik.
5.    Şems Hazretlerini rüyada bile görmenin ulu bir eri görmek, körlükten kurtulmanın göstergesi olduğunu öğrendik.
                              *                                      
İşte böyle yaren;
Kimden övgüyle bahsedersek aslında kendi görüş ve düşüncemizin kuvvetini açıklamış, göstermiş olduğumuzu öğrendik, anladık.
                              *

RAVLİ

Popüler Yayınlar