24 Ekim 2016 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 330 İNCİ BEYİT

(Hazreti Mevlana kendini ve dostlarını anlatıyor)
330- Ne bilelim, ne bilelim dün nasıl bir şarap içtik ki bugün, gün boyunca sarhoşuz, mahmuruz.

Gerçek hallerinden sormayın;
Çünkü biz şaraba tapıyoruz (Tutku ile seviyoruz, bağlanıyoruz), kadeh saymıyoruz.

Sarhoş olmadınız, o şarabı içmediniz siz;
Ne bilirsiniz, ne bilirsiniz, hangi avın peşindeyiz biz?

Şu toprağa düşmeyiz, döşenmeyiz biz, hasır değiliz ki;
Kale erleriyiz, şu göklere yücelelim biz.

Bir kere daha zincirden boşandım, bir kere daha;
Acizleri tutan şu bağdan, şu tuzaktan sıçrayıp kurtuldum.

Felek (Dünya düzeni), iki büklüm bir ihtiyar;
Büyülerle, hainliklerle dopdolu.
Genç, taze devlete sığındım da kaçtım, kurtuldum o ihtiyardan.

Gece-gündüz koştum, gece-gündüz uçtum;
Sorun şu göğe de anlayın, ok gibi nasıl fırladım-gittim.

Dertten, elemden ne diye korkayım, ölümle eşim-dostum;
Çavuştan neden ürkeyim, beyden bile kaçtım-kurtuldum ben.

Kırk yıllık akıl beni düşüncelere gark etti;
Altmış iki yaşımda av oldum, avlandım da tedbirlerden, düşüncelerden kurtuldum.

Tanrı takdiriyle bütün halk sağır oldu, kör kesildi;
Takdirin ululuğuyla takdirden de kurtuldum ben.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1.    Hazreti Mevlana ve dostlarının Allah sözlerini tutkuyla bağlanıp sevdiğini, aşırı sevginin insanı kendinden geçiren sarhoşluk verdiğini, bu sarhoşluğu da sevdiklerini öğrendik.
2.    Şarap diye bahsedilenin özümden veya diğer evyelerin suyundan yapılan şarap olmadığını, oluşan tesiri anlatmak için şarap kelimesi kullanıldığını öğrendik.
                               *
İşte böyle yaren;
Dünya güzelliklerine karşı kör ve sağır olmanın, kadere boyun eğmenin, ölümden korkmanın çok üstünde Allah dostlarına av olmak gerektiğini, bu teslimiyetin daha iyi ve faydalı olduğunu Hazreti Mevlana’dan öğrendik, anladık.                  
                              *

RAVLİ

Popüler Yayınlar