(Hazreti Mevlana Tanrı Şems’ini anlatıyor)
220- Can, bir coştu da zincirlerini kopardı,
zincirlerden boşandı mı Zün-nun (ı-Mısri sufilerin
ileri gelenlerindendir Melâmet neşesine (Kınamakla neşesi kaçmayan kişiliğe)
sahip zattır.) da kim oluyor, Mecnun da kim?
Leyli
(Yatılı öğrenci) de
kim oluyor, Leyla da kim?
İlahi
bayraklar, dağ ardından belirdi;
Ne
sultan bu, ne hakan;
Ne
çeşit vali, ne büyük er.
Canlar,
ne elde ettiler ki Dünyayı arkalarına attılar;
Bu
bir tesellidir, bir avunma diyenin vur boynunu.
Sınıkları
(Kırıkları-çıkıkları) onaran Tanrı, Dünyayı
vasıtasız (Araç olmadan) besledi, geliştirdi;
Ne
can sesi bu, ne sır sesi, ne de güzel hoş geldiniz, Safâlar getirdiniz âvâzı (Yüksek sesle söylenişi)
İster
yeryüzünün parçası ol, ister Rûhul Emin (Cebrail),
şu hali gördün mü, ululuğu daimi olsun, ululandıkça ululandın de.
Gökler
olmasa, yer yok olup gitse gene bir korku yok sana;
Bağırıp
çağırma, gürültü etme.
Ağır
davran, ağır ol;
Ne
coş, ne kendini satmaya kalk;
Kendinden
geçmiş şarapsın sen, bir an olsun, süzül, tortun kalmasın.
Sen
bezcisin, bez yıkayıcısın;
Üzümsün
sen, üzüm sıkıcı;
Süz,
sık, fakat elini bulaştırma (Kirlenmemeye bak).
Sus,
sus şu olur-olmaz, şu külhani-hoyrat (Kaba, kırıcı, hırpalayıcı,
serseri, argo konuşan) kişilerin topluluğunda;
Kula
(Allah’a ve Allah’ın sevdiği dostlarını severek
sevgiyle bağlan, dostluğuna devam eden ve bu yolda ücretsiz hizmet eden kişinin
sözlerini), Tanrı’ya ait sözleri, apaçık söyleme, söyleme apaçık.
Düşünme,
kaygılanma;
Düşünceye
kaygıya dalış (Kötü bir şey olacakmış düşüncesiyle
ortaya çıkan ve sebebi bilinmeyen gerginlik duygusuna kapılmak)
gazyağıdır adeta, her taze kökü yakar, yandırır.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler öğrendik;
1.
Şems
Hazretlerinin herkesin göremediği fakat herkesin algıladığı yaptırım gücünün,
kuvvetinin, heybetinin olduğunu, yüzüne bakanların korku ve saygınlık karışımı
çekindiklerini öğrendik.
2.
Düşünme ve
kaygıya dalış yerine Allah ve Allah dostlarının aşklarına dalış yapmamızın
doğru dalış yolu olduğunu öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Allah dostu olmayana Allah ve Allah dostlarının
sözlerinin söylenmemesi gerektiğini, bunun yasak olduğunu, sır niteliğinde olan
bu sözlerin uygun olmayanlara söylenmemesi gerektiğini öğrendik, anladık.
Hazreti Mevlana bizim yararlandığımız yasaklanan
sözleri işi sarhoşluğa vererek bize remz dediğimiz herkesin kolayca
anlayamayacağı bir dille veya kavramlar üzerinden anlatmaktadır.
Yeni katılan yarenler;
Mevlana Hazretleri yine anlatımında Müslüman
olmayanın, kendini öz eleştiriye sokamayanların, temizlenme yolunu ve yöntemini
uygulamadan önceki kirli bilgilerine kendi bilgisini katmaya çalışanların bu
öğretiden fayda saylayamayacaklarını açıkça belirtmiştir.
Mevlana Hazretlerinin adının saygınlığından kolayca
yaralanmak isteyenler Mevlana Hazretlerinden ve onun aydın sözlerinden
kendisine yaklaşanlara bahsedip değerli hale gelmek benliklerini güçlendirmek
isterler.
Hazreti Mevlana bize başkasına anlatalım diye veya
başka bir maksatla bir şey öğretmiyor ki, kendimizin öğrenip uygulayarak
yararlanmamızı istiyor ve bekliyor, ancak böyle kişilere yardım ediyor, böyle
olanların yollarını aydınlatıyor.
Mevleviler müşteri aramazlar.
Mevleviler Allah’a ulaşmış da dönmüş kişilerin
kılavuzluğunda yine Allah’a doğru Allah dostlarıyla birlikte yolculuk ederler.
Mevlevilerde üstlük, altlık yoktur, ne vardır?
Ulaşanlar, önde gidenler, beraber yolculuk edenler,
arkadan gelenler vardır.
*
RAVLİ