16 Ekim 2016 Pazar

DİVAN-I KEBİR 3 CİLT 170 İNCİ BEYİT

(Hazreti Mevlana Aşkın özelliklerini anlatıyor)
170- Güzelin kalan kısmını sen söyle, söyle de herkese tesir etsin;
Sen aşksın, aşka kimsecikler düşman olmaz.

Sen söyle, Kevser suyusun sen, hoşsun, tatlısın, ne de güzel kokuyorsun;
Herkesi, her şeyi yeşert, tazeleştir, solgunluğa, perişanlığı yıka-arıt.

Tanrı zevkimizi tertemiz, neşemizi daimi etsin, bizi de sizden uzak düşürmesin;
Dostlarımı unutmam ben, cefa (Eziyet) etmek, mezhebim (Yorumum, anlayışım), yolum-yordamım (Alışkanlığım) değil benim.

Kullarına sal gölgeni, çünkü her gecenin Ay ışığı sensin;
Bir söz söyle, susma, dudakların pek şeker (Dudaklarından çıkan sözler insanlara tatlılık veriyor).

Sizden ayrıldım ayrılalı bir teselli (Avunacak bir şey) bulamadım, haklarınızı unutmadım.
Hayaliniz hep gözümde, güzelliğiniz gizlenecek, unutulacak şey değil ki zaten.

Can bir süvaridir, beden bineğine binmiş, beden eşeği, baldırlarının altında onun;
Fakat şu canın, eşeğin altına girip bineklik yapması, çirkin bir şeydir.

Tanrı gözlerimizi aydın etsin, açsın, ışıtsın.
Rabbim bizi size kavuştursun;

Ah bir ahdinizde (Verdiğiniz sözde) dursanız da o alımla, o güzellikle, o yüzle gerdan kırarak gelseniz bize.

Hele şundan da geç de o muteber (Saygın, itibarı olan, hatırı sayılır, sözü geçer) kadehi sun;
Gönül de o şarapla şu dağınıklıktan kurtulur, can da.

Doldur kadehi, sun;
Hele sabredin deme;
Sabır tükendi a benim sevgilim, efendim, takva (Allah korkusu) da.

Yeryüzü, senin yüzünden Yörük (Göçebe) bir hale geldi, gökyüzü sana kul-köle kesildi;
İki dünya da senin yüzünden dirildi, canlandı;
Ne de gönüller alıcı meşrebin (Huyun, karakterin, mizacın) varmış, ne de canlar bağışlar bir içki imişsin.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                         ***
Neler öğrendik;
1. Aşkın çok etkili gücünün olduğunu öğrendik.
                               *
İşte böyle yaren;
Aşkı aklımızın anlayamayacağını, aşkı canımızın anlayıp yaşayabileceğini ve yararlanabileceğini Hazreti Mevlana’dan öğrendik, anladık.
                               *

RAVLİ

Popüler Yayınlar