7 Eylül 2016 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 4030 İNCİ BEYİT

4030.( Mevlana Hazretleri Allah dostu Şems Hazretlerini anlatıyor)
Ey büyük dünya, yüzünün güzelliğinden, ancak bir eser olan,
Maksat senin güzelliğindir, öbürleri hep bahaneden ibaret.

Seni resmetmede yüzün kıble değilse maksadı neydi o resmi yapmaktan, şu evi kurmaktan?

A halka-halka güzelim saçları boynumuza geçen güzel, o halka içinde gönül kuşuna bir yuva kurun gitsin.

A güzelim, yüz binlerce mum, bir yalım elde etmek, o yalımla uyanıp yanmak, eriyip bitmek ümidiyle aşk tandırının (Hamların pişirildiği yerin) çevresine oturmuş.

O padişahın meclisine nasıl varayım, nasıl ulaşayım;
Ne onun haddi-sınırı var, ne bunun kıyısı-bucağı diyorsun.

Bu lütfu (İyiliği) kim verebilir?
Tebriz’in övündüğü Şemseddin ancak, bir tohumdan bir ağaç ihsan ettiği gibi gene o devletle seni bu meclise ulaştırır o.

A kuşbaz (Süs kuşları yetiştiren), gizliden gizli bir tuzaktır, kurmuşsun;
Kıldan kurduğun o tuzağın üstüne de dumanla örtmüşsün.

Bu kadar bin kuşu bu düzenle öldürmüşsün, tüylerini yolmuş, anlaşılsın-bilinsin diye tuzağın üstüne koymuşsun.

Bekçi kuşların naralar atmada, hay-huylar etmede;
Onların hay-huylarında ne anlamlar gizlemişsin.

Sabrı (Olacak veya gelecek bir şeyi telaş göstermeden beklemeyi), tövbeyi (İşlediği suç ve günaha pişman olup bir daha yapmama kararı vermesinin oluşturduğu) korunma kalkanıyla yoğurmuşsun;

Kızgınlığa (Öfkeye), cefaya (Eziyete) bir mızrak keskinliği vermişsin.
                         ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             **
Neler öğrendik;
1.    İstenilenin, amaçlanılanın, ulaşılmak istenilenin Allah dostlarının güzelliğini görmek, onların güzelliği içinde Allah’ı görmek olduğunu, diğer tüm istek ve amaçların gerçek sebepler gizlenerek ileri sürülen uydurma sebepler olduğunu öğrendik.
2.    Yücelerde bir araya gelmiş Allah dostlarına Şems Hazretlerinin ulaştırabileceğini öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin bu yolculuğa hedeflediği kimseleri önce tuzağına düşürdüğünü, herkes görsün bilsin diye açık ettiğini, bu tuzağa düşenlerin bağrışları içine anlamları serpiştirdiğini öğrendik.
                               *                             
İşte böyle yaren;
Sabrı yani acılar, yoksulluklar, haksızlıklar ve bunlara benzer durumlar karşısında ses çıkarmadan bu sıkıntıların geçmesini bekleme olgunluğunu suç ve günahlarımızın farkına varıp pişmanlık göstermenin koruma kalkanı oluşunu Şems Hazretlerinden öğrenebileceğimizi öğrendik, anladık.

Şems Hazretlerinin elinden tuttuğunun yücelere ulaşabileceğini Hazreti Mevlana’dan öğrendik, anladık.
                                *

RAVLİ

Popüler Yayınlar