4030.(
Mevlana Hazretleri Allah dostu Şems Hazretlerini
anlatıyor)
Ey
büyük dünya, yüzünün güzelliğinden, ancak bir eser olan,
Maksat
senin güzelliğindir, öbürleri hep bahaneden ibaret.
Seni
resmetmede yüzün kıble değilse maksadı neydi o resmi yapmaktan, şu evi
kurmaktan?
A
halka-halka güzelim saçları boynumuza geçen güzel, o halka içinde gönül kuşuna
bir yuva kurun gitsin.
A
güzelim, yüz binlerce mum, bir yalım elde etmek, o yalımla uyanıp yanmak,
eriyip bitmek ümidiyle aşk tandırının (Hamların
pişirildiği yerin) çevresine oturmuş.
O
padişahın meclisine nasıl varayım, nasıl ulaşayım;
Ne
onun haddi-sınırı var, ne bunun kıyısı-bucağı diyorsun.
Bu
lütfu (İyiliği) kim verebilir?
Tebriz’in
övündüğü Şemseddin ancak, bir tohumdan bir ağaç ihsan ettiği gibi gene o
devletle seni bu meclise ulaştırır o.
A
kuşbaz (Süs kuşları yetiştiren), gizliden gizli
bir tuzaktır, kurmuşsun;
Kıldan
kurduğun o tuzağın üstüne de dumanla örtmüşsün.
Bu
kadar bin kuşu bu düzenle öldürmüşsün, tüylerini yolmuş, anlaşılsın-bilinsin
diye tuzağın üstüne koymuşsun.
Bekçi
kuşların naralar atmada, hay-huylar etmede;
Onların
hay-huylarında ne anlamlar gizlemişsin.
Sabrı
(Olacak veya gelecek bir şeyi telaş göstermeden
beklemeyi), tövbeyi (İşlediği suç ve günaha
pişman olup bir daha yapmama kararı vermesinin oluşturduğu) korunma
kalkanıyla yoğurmuşsun;
Kızgınlığa
(Öfkeye), cefaya (Eziyete)
bir mızrak keskinliği vermişsin.
***
DİVAN-I
KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul
REMZİ KİTABEVİ 93
**
Neler
öğrendik;
1.
İstenilenin,
amaçlanılanın, ulaşılmak istenilenin Allah dostlarının güzelliğini görmek,
onların güzelliği içinde Allah’ı görmek olduğunu, diğer tüm istek ve amaçların
gerçek sebepler gizlenerek ileri sürülen uydurma sebepler olduğunu öğrendik.
2.
Yücelerde bir
araya gelmiş Allah dostlarına Şems Hazretlerinin ulaştırabileceğini öğrendik.
3.
Şems
Hazretlerinin bu yolculuğa hedeflediği kimseleri önce tuzağına düşürdüğünü,
herkes görsün bilsin diye açık ettiğini, bu tuzağa düşenlerin bağrışları içine
anlamları serpiştirdiğini öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Sabrı yani acılar, yoksulluklar, haksızlıklar ve
bunlara benzer durumlar karşısında ses çıkarmadan bu sıkıntıların geçmesini
bekleme olgunluğunu suç ve günahlarımızın farkına varıp pişmanlık göstermenin
koruma kalkanı oluşunu Şems Hazretlerinden öğrenebileceğimizi öğrendik,
anladık.
Şems Hazretlerinin elinden tuttuğunun yücelere
ulaşabileceğini Hazreti Mevlana’dan öğrendik, anladık.
*
RAVLİ