7 Ağustos 2016 Pazar

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 3730 İNCİ BEYİT

3730.( Mevlana Hazretleri bize Allah’a ulaşma yolunu anlatıyor)
Binlerce defa kendimi de kaybettim, gönlümü de, sevgiyi de;
Gâh gönül sırrını aramaya koyuldum, gâh güzellik sırrını.

Turdağına çıktım, Kelîm (Hz. Musa) gibi,(Allah’a) bana görün dedim, onu görmeyi istedim, gâh dünyada, Sâmiri gibi halktan kaçtım (Buzağı yaparak işte bu Tanrı’nız dedi. Musa onun buzağısını parçaladı. Samiri delirerek halktan çöle kaçtı).

Öyle bir vadiye geldim çattım ki ne mucize oranın kokusunu almıştır, ne keramet, ne düzen, ne büyücülük.

Vadi sevgilinin kokusuyla bana kılavuzluk etti;
O koku ne miskte vardı, ne amber gibi kokan saçlarda.

A dost, arda ayakla koşulmaz;
Hatta kanatlansan da uçsan kanadın bile yanar.

Çünkü bu duygunun tabiatı, sıcaktan, soğuktan, kurudan, yaştandır;
Bu dört kuş (Su, ateş, hava, toprak), unsurlara ait olan şu bahçenin kuşudur.

Oraya dostun korkusuyla biten kanatla uçabilir;
Uçmaya, ulaştırmaya bak, yoksa şu altı (Aşağıya, yukarıya, sağa, sola, öne, arkaya açılan) kapılı yere düştün gitti.

A olgunluğa ulaşmış olgun, bir olgunu seç, onun yanına var;
Yersizlik, mekansızlık âlemine varmaya gayret et, varmamaktan sakın, kusur etmiş olursun sonra.

Karada uçan kuşun olgunluğu kuruluktandır, denize varınca aciz kalır, ıslaklıktan rüsvay (Ayıpları meydana çıkarılmış) olur gider.

Kara da, deniz de aynı cinstendir, aynı işi yapar, olmakla beraber her biri, duyguya bir başka çeşit görünür.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             **
Neler öğrendik;
1.    Görünmeyen gönül ve güzellik sırları öğrenmek isteyen yalnız kalsa da, büyücülük etse de, kutsal yerlere gitse de, kendisini kaybetse de öğrenemeyeceğini öğrendik.
2.    Soğuk, kuru, yaş, hava, su, toprak, ateş gibi birbiriyle etkilenip şekil değiştirmelerin duyguyu gelişmesine sebep olduğunu öğrendik. 
3.    Duyguların aynı olmasına rağmen bakış yerine, yüksekliğine, uzaklığına, ışığın durumuna göre her canlıya başka-başka göründüğünü öğrendik.
4.    Allah’a ulaşmak, sırlara kavuşmak için ancak Allah dostunun kokusunu bularak, bu kokuyu izleyerek, bu yoldan ayrılmadan giderek kavuşulabileceğini öğrendik. 
5.    Allah isterse ancak kendi dostunu bize kılavuz ederek kendine yaklaştırdığını öğrendik.
                              *
İşte böyle yaren;
Ne kadar olgun olsak da bizden daha olgunun bulunacağını bilerek onu bulmamız ve yanına varmamız, yersizlik, mekansızlık âlemine varmaya o olgunun kılavuzluğuyla varmaya bakmamız gerektiğini öğrendik, anladık.

Olgun kişinin kendinden daha olgun kişiyi araması, bulması ve saygı göstererek sevmesi gerektiğini öğrendik, anladık.
                              *

RAVLİ

Popüler Yayınlar