30 Kasım 2012 Cuma

MEVLANA VE SİRYANUS 4 VE MESH

Şeyh Mahmud-i Neccar’dan (Tanrı rahmet etsin) nakletmiştir ki:

Bir gün Alâeddin Siryanus, Mevlana hazretlerinden “ Kış günlerinde ayağın üstüne messetmek caiz midir? “ diye sordu.

Mevlana “ Size caizdir (uygun) dedi “

Alâeddin tekrar Mevlana’dan “ Tandırın kenarı erlerin yeridir, sözünün ne manası vardır “ diye sordu.

Mevlana onun manası şudur dedi:

Her kim çalışır, zahiresini bir köşeye koyarsa şüphesiz kış mevsiminde de tandırın kenarı ve istirahat yeri onun hakkıdır.

Her kim tembellikten ötürü oturur, bir iş görmez, kudreti nispetinde çalışıp çabalamazsa ve cehit göstermezse kışın zorluklarında biçare ve muradına erememişlerden olur ve tandırın kenarına ulaşamaz.

Bu, bu ve öteki dünya için de misal olabilir.
Akıllıya bir işaret kâfidir.

                                     ***
ARİFLERİN MENKIBELERİ, Şark İslam Klasikleri 29,
Ahmet Eflaki, M.E B. YAYINLARI 489

                                      ***
Neler öğrendik:

1.   Temiz kişiler için mesh etmenin uygun olacağını öğrendik.

2.   Dinlenmeyi çalışıp da yorulanların hak ettiğini öğrendik.

MESH

Sözlükte “ Silmek, gidermek, su veya yağla ovuşturmak, yeri ölçmek, seyahat etmek, vurmak “ gibi anlamlara gelen mesh,

Dini bir kavram olarak, abdestte elin ıslağıyla bir uzuv, mest veya sargı üzerinde gezdirilmesi;

Teyemmümde (su olmadığı veya pis olduğu zaman), toprağa vurulan ellerle kolların ve yüzün ovulması anlamına gelir.

Sağlıklı kişinin abdest alırken başını, ense ve kulaklarını mesh etmesi asli hükümdür.

Başın mesh edilmesi farz, diğerleri ise sünnettir.

Ancak sargı veya mestlerin üzerine mesh edilmesi veya bir uzuvda yara veya hastalık bulunduğundan yıkanmaması sebebiyle mesh edilmesi bedel bir işlemdir.

Mest üzerine mesh etmek ayağın yıkanması yerine geçer, sargı üzerine mesh etmek ise, o uzvun yıkanması yerine geçer.

(Diyanet İşleri Baş. Dini Kavramlar Sözlüğü. Dr. İbrahim Paçacı çalışması. Alıntı)

                  *
RAVLİ

 

 

 

 

Popüler Yayınlar