30 Kasım 2012 Cuma

MEVLANA VE ŞARAP

Bir gün Mevlana Hazretleri bir mahfilde (camide ders anlatılan yer) bilgi saçıyordu.

Ariflerin sultanı Beyazit (Tanrı’nın rahmeti onun üzerine olsun) acayip bir söz söylemiştir.

Bu son derece güzel olan sözü de şudur:

“ Ben Tanrı’nın elçisi Muhammed Hazretlerine, Ay’ı ikiye böldüğü, taşı parçaladığı, ağaçların toplandığı, nebat (bitki) ve kesek (parça toprak) onunla konuştuğu için inanmıyorum.

Ben yalnız hikmetinin kemalinden dolayı ashabına ve ümmetine şarap içmeyi menettiği ve haram kıldığı için peygambere inanıyorum”

Mevlana bunu anlattıktan sonra

“Vallahi her kim fazla yaparsa (Şarap içerse) daha fazla ağlar ve daha fazla pişman olur.

Eğer şarapta bir tat, lezzet ve bir menfaat olsaydı evvela peygamber içer, başkalarını da içmeye teşvik ederdi.

O, Tanrı’nın has öğrencisi olduğu için Tanrı’dan işittiğini yaptı ve söyledi” dedi.

Şiir:

“ Eğer bir iki gün bu içmeği terk edersen ağzını cennet şarabiyle doldurursun”

“İnsanların çoğu kötü ve hoşa gitmeyen bir karakterde olduğu için herkese içkiyi haram etmişlerdir”

                                      ***
ARİFLERİN MENKIBELERİ, Şark İslam Klasikleri 29,
Ahmet Eflaki, M.E B. YAYINLARI 489

                                      ***

HİKMET

Bilerek, bilgi ile davranışlarını birleştiren kişinin davranışına denir.
İnsana yüksek bir özellik kazandırır.

Akıl ve aklın kabul edeceğini bulmak,
Bilgi ile bilmek,

Adalet duygusu olmak,
Yavaşlık huyu,

Yumuşak davranma huyu,
Adaba,
Ahlaka,
Öğütlere,

Ait güzel sözlerle fıkralara da
Hikmet denir.

Hikmet üç kısımdır.

1.   Hikmet-i ilahiye.(Tanrı’dan gelen vahi ve ilham ile edinilen bilgi)

2.   Şeriat ve tarikat ilimleridir.(Dini hükümler ve yollar)

3.   Aslından haber verilmeyen ve kaba ve cahil kimselere asla bahsedilmeyen hakikat ilmidir.

Peygamberimiz:” Hikmet müminin yitik malıdır, nerede bulursa alır” demiştir.

Hikmet sahibi durumu kontrol altına alır ve faydaya doğru yol açar.
Hikmet sahibi bilgi ile sözünü kontrol eder.

Hikmet sahibi işine ibadeti katarak birlikte davranır.
Hikmet sahibi yüze dikkatli bakarak farklılıkların değerlendirmesini yapar. 

Mevlana hazretleri “Bir yüzden diğer yüzü ayır” der.

Neler öğrendik:

1.   Peygamber efendimize mucizeler gösterdiği için inanmamalıyız.

2.   Doğru ve akla uygun yargılar vermeyi sağlayan yetenek olan sağduyu ile peygamberimizi tanımalıyız ve bu şekilde inanmalıyız.

3.   Peygamber efendimizin Tanrı’dan duyduğunu ve öğrendiğini bize yararlanmamız için söylediğini öğrendik.

4.   Peygamberimizin öğretmeninin Tanrı olduğunu öğrendik.

5.   Şarap (Tüm içkiler) içmekten vazgeçersen Tanrı’nın ağzına cennet şarabı sunacağını öğrendik.(Ağız tadı).

 Hikâye:

Tanrı arayışında yolun başında olan bir derviş hem içer hem de namaz kılarmış

Bütün vakit namazlarını kıldıktan sonra bir-iki bardak içermiş.

Derken bir gün hiç namaz kılmamış, içkisini içerken de namaz kılmadığı aklına gelmiş.

Abdest almış yassı namazını kılmış, secdeye kapanmış.
“Yarabbi ben içkili namaza yaklaşmayın hükmünü biliyorum.

Affet.

Namaz kılmayı da emrettin kıldım.
Kabul edilen namaz olmadığını biliyorum ama bağışlamayı, affetmeyi sevdiğinden beni

Affet.

Ben sarhoş olmayı seviyorum, beni bu üzüm şarabından kurtar.
Hazinenden başka bir şarapla sarhoş et beni” diye duada bulunuyor.

Secdede ağlıyor, bekliyor, kendinden geçiyor.
Kalbini serinleten bir serinlik gelene kadar bekliyor.

Ferahlık gelince çok şükür Allah tövbemi kabul etti, hazinesinden sarhoşluk bahşetti diye şükür ediyor ve ağzına bir daha içki koymuyor.

İçki içme isteği ortadan tamamen kayboluyor.
Cennet şarabı bu dünyada nasip oluyor.

                              *
RAVLİ

 

 

 

 

Popüler Yayınlar